- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tiende Bind /
420

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Rusland - Iagttagelser og Overvejelser - IX. Kunsten. Russisk Ejendommelighed og Tilegnelsesevne i Arkitektur og bildende Kunst. Bygningskunstens og den religiøse Billedkunsts Historie. Malerkunstens Udvikling fra Katharina til vore Dage; Brylof, Ivánof, Kramskoj og Rjepin. Skulpturen, Antokolski. Kunstindustrien. Slægtskab mellem Kunstens og Literaturens Udviklingsgang

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

420 Indtryk fra
Rusland

Den dybe Medfølelse i denne Kunst dækker over
Ubarmhjertigheden i Gengivelsens Troskab.

Der er i Rusland for Tiden kun en eneste Billedhugger,
som i Betydning svarer til disse Malere, det er
Antokolski, en af de faa Mænd af jødisk Fødsel, der
har gjort sig bekendte i Skulpturens Historie. Han
tilbragte sin Ungdom i stor Fattigdom, og var sat
i Skomagerlære i Petersborg, da hans Talent blev
opdaget Baron Giinzburg, den rige og elskværdige
Peters-borger Bankier, tog sig af ham og understøttede
ham, indtil han, hurtigt nok, kunde ernære sig ved
sin Kunst. Efter længe at have levet i Rom er han nu
bosat i Paris og nyder et europæisk Ry.

Man mindes maaske fra Julius Lange’s Bog Billedkunst
An-tokolski’s Kristus. Bunden, med sammensluttede
Fødder, fremstilles Kristus for Folket, en Skikkelse
udført med en tungsindig Virkelighedstroskab i Tidens
Dragt med brede Sandaler under Fødderne, Haaret under
den brændende Sol fastklæbet ved Panden af Sved - en
energisk og sanddru jødisk Type. Han ser lidt ned for
sig, men Blikket er indadvendt; han sluger med mandig
Fasthed den Forsmædelse, at Pøbelskriget foretrækker
Barrabas for ham. Der er russisk U anfægtelighed i
dette Blik.

En anden berømt Statue af Antokolski, forestillende
den døende Ivan den Frygtelige, er ikke mindre
interessant. Czaren sidder i sin Lænestol ventende
Dødens Komme. I Stillingen er der en utvetydig
Paavirkning af Houdon’s Voltaire: Haanden,
der famlende ankrer sig om Stolelænen. Der er
noget i Blikket, som saa han i sit Dødsøjeblik de
halvfjerdetusind Mennesker, han har dømt til Døden,
drage forbi sig. Lange har Udtrykket: «Det er som en
Monolog af Macbeth. >

I Baron Giinzburgs paa Kunstværker rige Hus
findes en stor fortræffelig Byste, Antokolski har
udført af Peter den Store, opfattet monumentalt,
forædlet til Helt med Herskerskønhed og Præget af
umaadelig Viljekraft. Sammesteds findes ogsaa en
henrivende kvindelig Byste, den afdøde Fru Gunzburgs
Portræt. Blandt hans øvrige Kunstværker roses især
en Statue af Spinoza, smilende og tænksom.

Men har Billedhuggerkunsten end saaledes for
Øjeblikket kun et enkelt meget stort Navn at opvise,
saa findes der dog megen Dygtighed paa dette Omraade
i Rusland, og meget plastisk Talent finder dér
Anvendelse i Kunstindustriens Tjeneste. Det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:17:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/10/0424.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free