Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Rusland - Literære Indtryk - I. Herodot og Ovid om Landet og dets Klima. Herodot om Skythernes Sæder og Myter. Lighed mellem en skythisk Myte og en i Bylinerne fortalt. Kolaxais og Mikula. Ovid om Kystlandet ved det sorte Hav og dets Beboere. — Nestors Krønike. Sammenligning mellem Nestors og den islandske Sagas Beretninger. — Skandinaver og Russere. — Slavisk Mytologi. Bylinerne. Sammenligning mellem deres Indhold og gammelnordiske Myter og Sagn. — Sangen om Igor. Karakteristik og Prøver af den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
436 Indtn’k fra
Rusland
ankommer til Murom, ham op fra hans Dødssøvn. Forgæves
svarer han, at han hverken kan røre Haand eller
Fod. Da de atter kalder ad ham, formaar han at
rejse sig og aabne Døren for dem. De giver ham en
Styrkedrik, og han føler pludseligt en uhyre Kraft
gennemrisle sine Lemmer. - Her er Ilia øjensynligt ét
med Naturen selv, der vækkes af den lange Vintersøvn.
Ilia er da nu vakt til Daad, og hans første Daød er at
opdyrke den russiske Grund og Jord; med overnaturlig
Styrke river han en hel Egeskov op og forvandler
den til Agerland. Derefter drnger han ud for som
fri Bonde, som en Markens Helt, at forsvare denne
russiske Jord mod Uhyrer, Røvere og Hedninger. Vi
har set, hvorledes han under disse Kampe optræder som
Tordenguden. Han skyder med sin Bue en Pil mod en Eg,
og Egen splintres ganske som af Lynet; han svinger
Køllen som Perun, Hammeren som Thor.
Men saa ser vi ham som sand russisk Helt rejse fra
Murom til Tsjernigov at befri Landet fra Røveren,
som udsuger det, ser ham afslaa den Pengesum og den
Herskermagt, som Tsjer-nigovs Musjiker vil tildele ham
og ile til Kiev til Vladimir at hjælpe den nationale
Fyrste mod hans mange Fjender. Og han bliver Høvding,
Ataman, over Vladimirs Kæmper. I nogle By-liner
udvikler han sig her ganske overensstemmende med
det folkelige Ideal. Da Vladimir en Dag tilføjer
ham en Krænkelse, mørbanker han hans Mænd, løber
ned i Gaarden, nedskyder Guldteglene fra Paladsets
Tag og Guldkorsene fra Kirkernes, og beværter for
alt dette Guld Egnens samtlige Musjiker og Stoddere
med et Gilde, hvor Mjød og Brændevin flyder. I andre
Byliner bliver han miskendt af Vladimir, fordi han
bagvaskes for Fyrsten af Bojarerne ved hans Hof. og
kastes i Fængsel for at dø af Sult. Der tilbringer
han tre Aar, hemmeligt ernæret af Vladimirs unge
Datter. Da Kiev saa angribes af en uhyre tatarisk
Hær og Ilia bittert savnes, finder Vladimir, ledet af
Datterens Raad, I det underjordiske Fængsel Helten,
«den gamle Kosalo, der sidder ved et simpelt Bord
og læser i Evangeliebogen. Paa Knæ anraaber Vladimir
her om Hjælp ikke for sig selv, men for den hellige
Jomfrus Kirker og for Enkerne og de Forældreløse i
det hellige Rusland. Da aabenbarer Ilia sig som den
kristne Ridder, der beskytter de Forsvarsløse, og
hvem Kirkerne ligger paa Hjerte. Ja han rejser lige
til Konstantinopel (Gzarigrad) og befrier Czaren der
fra en hedensk Hær.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>