Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Russisk - Peter Krapotkin (Fortale til Fyrst Krapotkins Selvbiografi)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
600 [Peter
Krapotkin
mest sysselsat med, hvad hans Medmennesker har ment
og sagt om ham.
Forfatteren af denne Selvbiografi er Ikke optaget
af sine Evner, har heller ikke skildret nogen Kamp
for at se dem anerkendte; endnu mindre viser han sig
sysselsat med Omverdenens Domme; hvad andre har ment
om ham, nævner han end ikke med et Ord.
Der findes ikke her nogen Selvbespejling. Forfatteren
hører ikke til dem, der gerne taler om sig selv; han
gør det modstræbende og med en vis Blufærdighed. Her
findes intet selv-afslørende Skriftemaal, ingen
Følsomhed og ingen Cynisme. Krapotkin dvæler hverken
ved sine Laster eller ved sine Dyder; han indlader
sig ikke paa nogen vulgær Fortrolighed overfor
Læserne. Han meddeler os ikke, naar han har været
forelsket, og berører sit Forhold til det andet Køn
saa lidt, at han end ikke nævner sit Giftermaal, og vi
kun etsteds i Forbigaaende erfarer, at han er gift. At
han er Fader (og endda en meget kærlig Fader), faar
han kun Lejlighed til lige at berøre i den Korthed,
hvormed han sammenfatter de sidste seksten Aar af
sit Liv.
Han stræber mere efter at give en Sjæleskildring af
sin Samtid end efter at give sin egen. Man finder i
hans Bog en Psykologi af det officielle Rusland som
af det udnyttede Rusland, af det arbejdende som af
det stivnede Rusland.
Og han bestræber sig mere for at give sin Samtids
Historie end sin egen. Man finder i hans Levned
Ruslands Historie under hele hans Levetid og
de europæiske Arbejderbevægelsers Historie i det
19. Aarhundredes sidste Halvdel. Naar han fordyber sig
i sin indre Verden, ser vi den ydre spejle sig i den.
Alligevel findes her i Overensstemmelse med Goethes
Øjemed en Fremstilling af, hvorledes en betydelig
Aand blev formet, og i Overensstemmelse med den
hellige Augustinus’s Øjemed Fremstilling af et
indre Gennembrud, som svarer til, hvad Omvendelse i
gamle Dage var. Ja dette indre Gennembrud er Bogens
Vendepunkt og Kærne.
Der gives i dette Øjeblik to store Russere, som
tænker for det russiske Folk, og hvis Tanker kommer
Menneskeheden til Gode, Tolstoj og Krapotkin. Den
første har tit i digterisk Form fortalt Partier af
sit Levned; den anden giver her uden nogensomhelst
digterisk Omskrivning for første Gang en Udsigt
over sit.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>