Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tanker om Liv og Kunst - Læren om det Komiske
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
104 Læren om cl
et Komiske
Forstands- og Fornuft-Stridige. I det Logiske er det
Selvmodsigende Modsigelsen. Og kun Selvmodsigelsen i
vid Forstand er komisk. Den er paa en Gang tredobbelt
Modsigelse 1) mod det som skulde være, 2) at
Modsigelsen skal forestille det Ikke-Mod-sigende, 3)
at her det, som skulde være, og det, som ikke skulde
være, (f. Eks. Forstand og Galskab, Frihed og Ufrihed,
Herredømme og Mangel paa Herredømme over Lemmerne)
er blandede sammen o: siger hinanden imod. Dette
sidste Punkt er det indre Liv i Modsigelsen, dens
Selvophævelse som indre Strid, de kæm-pende Kræfters
Modsigen af hinanden. Eksempler: En Drukken eller en
Mand med Hold i Ryggen, der stødvis gør indbyrdes
modsigende Bevægelser og saaledes ogsaa stødvis
fremkalder Latter, hver Gang Sindet paany tror paa
Freden.
Da Modsigelsen nu overhovedet er Strid mod det, som
skulde være, hører herhen ogsaa Ulykke, Fattigdom,
Lidelse. I og for sig betragtet synes nu intet af
disse flere Slags Brud paa Tilværelsens Harmoni at
være komisk- paa en vis Betingelse kan imidlertid
disse lige saa vel som det Fornuftstridige blive det.
Betingelsen er den, at Beskuelsen ikke volder os
Smerte; men vi maa undersøge, hvad det er, som i det
Komiske betager Modsigelsen dens Braad.
Latteren føler sig ikke tilpas i Nabolaget af de
stærke Lidenskaber: Vrede, Medlidenhed, Harme, Skræk
adspreder den eller forhindrer dens Tilblivelse. Det
Komiske kræver en fuldkommen Aandsfrihed, et
fuldkomment Fravær af enhver Sindsbevægelse.
For at nyde en æstetisk Forekomst af hvilken som
helst Art maa man være i den Tilstand, at ingen
uvedkommende Forestilling trænger sig adspredende
eller forstyrrende ind. Slige Hindringer kan være af
en dobbelt Slags. De kan føre En ud af den æstetiske
Sindsstemning overhovedet som naar man f. Eks. ved
Skuet af en Ildebrand pludselig føler sig forpligtet
til at skride handlende ind, eller naar man ved Skuet
af en Blomst føler sig begærlig efter at lære det at
kende, der skjuler sig bag Overflade og Form. Og de
kan drage En fra én æstetisk Sindsstemning over i en
anden. Som naar man lige overfor det Tragiske kun
faar Øje paa det Store (Napoleons Fald) eller ved
Synet af det Gratiøse faar et æstetisk Indtryk af
det Rædselsfulde (en Slanges Bevægelser), saaledes
at man ikke virkelig frygter for sig selv. Ganske
overensstemmende er disse Tilfælde vel ikke; thi det
Rædselsfulde staar ikke i samme nære Forhold
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>