Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Politik og Nationalitet - Sønderjyllands Betydning for dansk Kultur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Sønderjyllands Betydning for dansk Kultur
249
Dansk». Han fremhæver, at saa længe han har været i
Rom - et halvt Menneskeliv -. har der ikke dér været
nogen Kunstner, der kunde komponere som Carstens.
Han faar ogsaa Fru Friederike Brun til at skrive
hjem for at redde disse Kunstskatte for Danmark. Hun
skriver: «Skulde Danmark virkelig give fuldstændigt
Afkald paa Carstens i Døden som i Livet? Skal Kunstens
sjældne Blomster, som vor kolde Himmel kan fremkalde,
da alle hendø af Mangel paa kærlig Pleje, og skal
evigt Barbari orataage vore Kyster?» Hun foreslaar i
dette Øjemed en Nationalsubskription, hvis Udbytte
skulde betroes Zoega; men alle disse Opfordringer
lød som bekendt forgæves. Ingen af disse Tegninger
kom til Danmark.
Zoega blev Thorvaldsens Opdrager i Rom. Berømt er hans
Brev hjem straks efter dennes Ankomst, at det er meget
ilde overlagt af Akademiet at sende Folk saa raa til
Italien, hvor de siden maa spilde en Masse Tid paa
at lære Ting, de burde kuane forud. Hvorledes kan en
Kunstner studere i Rom, som han burde, uden at kunne
et Ord Italiensk eller Fransk, uden ringeste Kendskab
til Historie eller Mytologi?
Zoega bibragte Thorvaldsen langsomt og taalmodigt
det Kundskabsforraad, han trængte til, og han tog
ham i Forsvar overfor Akademiet i .Kjøbenhavn,
da man truede med at berøve ham hans Aarpenge paa
Grund af hans formentlige Uvirksomhed. Det var Zoega,
der fra den første Dag af tog sig af ham, ham, der
skaffede ham Tilladelse til at kopiere Polluxgiganteo
paa Monte Cavallo, Thorvaldsens første Arbejde i
Rom. I en af de mange samtidige Meddelelser om deres
Samliv hedder det: I syv lange Aar sagde Zoega til det
reneste og største Kunstgeni, som findes i Rom, snart:
"Saaledes gjorde de Gamle det ikke>, snart omvendt:
«Det ligner jo denne eller hin Antik*, snart: «Saadan
gik ingen ærbar Kvinde klædt i Oldtiden*, og altid
ødelagde og gentog den store beskedne Kunstner sit
Arbejde, indtil Jason stod der og tilfredsstillede
Zoégas kræsne Kenderøjne.
To Aar efter Ewalds Død fødtes - igen i Sønderjylland
- den Mand, der grundlagde den danske Malerskole,
Christoffer Eckersberg, der først personligt, dernæst
aandeligt har behersket den danske Malerkunst lige til
ind i Halvfjerdserne, da med Tuxens og Krøyers Rejser
til Paris en ny Tid indvarsledes. Hans Virksomhed
og Betydning er for bekendt til at behøve nogen
Udvikling. Han genfrembragte ikke som Abildgaard For-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>