Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
48 Dualismen i vor nyeste
Filosofi
selve denne dybe Splid imellem dem, det er Sandheden,
det er Freden.
Som naar to Stormagter staar fuldtrnstede Imod
hinanden, men .Mægling indtræder, ingen Krig bryder
ud, og der stiftes et Forlig, i hvilket hver af
Parterne fuldtbevæbnet forbeholder sig alle sine
Rettigheder, saaledes kvæles her Drøftelsen under
en uvejrssvanger Pavse: ingen af de to Modstandere
opgiver en Tøddel. Betragtet som en midlertidig
Situation eller som en Vaabenhvile efter fordums
Kampe kan denne Stilstand have sin Nytte; den er
endog af Værdi for Videnskaben, hvis denne virkelig
faar Lov til at leve sit Liv uforstyrret af fremmed
Indblanding; men skal den opfattes som en Afgørelse
af Striden, som den længe ventede Løsning af et
stort Problem - og for dette bliver .den udgivet*)
- da er dens Svaghed saa iøjnefaldende, at det vilde
være beskæmmende for vor Videnskab, om den ikke blev
paapeget
Vi saa, hvad der kunde friste endog Videnskabsmanden
til at slutte sig til den nye Lære og for sin Part
virkeliggøre den. Men kan Fristelsen blive endog ham
for stærk, hvor meget større maa den da ikke være for
Lægmanden! Sæt han fra sin Barndom af har en Trang
til ubetinget Hengivelse og inderlig Tro. Sæt saa,
at, naar hans Hjerte søger den positive Religion,
hans Fornuft samtidig frastødes af mangen med
Religionen, som det synes, uopløselig forbunden U
fordøjelighed. Forkaster han den nu ubetinget, da
forsmægter hans Hjerte bestandig ander sit Savn;
antager han den derimod uden Forbehold i dens
overleverede Skikkelse, da er det, som sloges der
ham et Jernbaand om Panden. Saaledes sidder han fast
i Valgets Klemme.
Sæt saa, at han en Aften træder ind i en Høresal,
hvor Tilhørere af begge Køn, Dannede og Udannede,
har trængt sig sammen. Det Foredrag, han kommer til
at høre, er rettet mod den spekulative Teologi. Med
al den Sikkerhed, som Lærdom, logisk Virtuositet og
livfuld Veltalenhed giver, fremstiller Taleren, hvor
farligt det i Trossager er at række Videnskaben, om
det saa kun var den lille Finger. Paa Videnskabens
Vegne nedlægger han Indsigelse mod de bibelske
Underes Troværdighed. Han fremstiller maaske først -
naturligvis bestandig fra Viden-
*) Se f. Eks. Fædrelandet 1866 Nr. 172.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>