Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Dualismen i vor nyeste Filosofi
71
der kan meget vel dannes et System af Tanker,
men dette vil blot sige et System af Tilskyndelser
til det Antirationelles hemmelighedsfulde Virken,
som hine Tanker aldeles ikke udtrykker - hvortil da
hører, at Ordet Tilskyndelse heller intet udtrykker,
der angaar Forholdet mellem det Rationelle og det
Antirationelle, da der slet intet Forhold er. At
der ingen Kritik kan gives af det Antirationelles
Fremstilling, da der ingen Fremstilling kan findes
af det; at ingen Drøftelse kan tænkes med den, der
staar paa det Antirationelles Standpunkt, behøver man
nu kun at minde om, eftersom Kritik og Drøftelse er
Handlinger, der staar under det Rationelles Lov.
Naar vi sluttelig erindrer, at det at kende er en
Fornuftvirksomhed, hvilket ikke er det Samme som en
blot fornuftig Virksomhed, saa følger det af sig selv,
at vi ikke kender noget Virkeligt, hvori der ikke er
Fornuft. Vi kender altsaa ikke noget Antirationeit,
kender intet Organ for det Antirationelle. Kr det
da ikke? Nej; ti det at være har en Fornuftside; at
sige, det Antirationelle er, det er: at ’sige, det
er fornuftigt. Hvad skal vi da sige om det? Vi kan
Intet sige, ligesaa lidt bekræfte som benegte Noget
derom, og man maa fremfor Alt erindre, at hvad der
her er sagt om det, Intet udtrykker om dets Væsen,
er helt og ubetinget fremmed for det.
IV. Dualismens Følger
Naar der er kommen en lille, næsten usynlig Revne
i et Glas, saa kan den undertiden, efter længe at
have holdt sig paa samme Punkt, med Et slaa igennem
og spalte hele Glasset. Naar en af det menneskelige
Legemes Yderlemmer angribes af en Sygdom, da kan
Skaden fra dette Udgangspunkt æde sig ind i Legemet og
angribe dets Sundhed i sin Rod. Saaledes er det gaaet
med den Dualisme, der tidligt (Filosofisk Propædeutik
1857 S. 77) ytrede sig i Professor Nielsens Anskuelse
af Forholdet mellem Tro og Viden. Den syntes længe
uskadelig for hans Lære: ti den angik jo ikke Læren
selv, den beroede jo kun paa at denne Lære ingen
Indflydelse fik paa hans Liv; men nu har
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>