- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
82

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

82 Dualismen i vor nyeste
Filosofi

Menneskelige som Tanken. Det er jo dog en Opfattelse,
der tilhører en forældet Tids Barnlighed, at
visse af Menneskelivets og visse af Jordelivets
Foreteelser eller Ytringer er mere overnaturlige end
de andre. Formedelst en saadan Opfattelse rystede
mangen gammel troende Jøde paa Hovedet, da Oljen i
den kjøbenhavnske Synagoges evige Lampe blev afløst
af Gas. Ti Gas, det er et revolutionært Element,
højst naturligt, højst aan-digt, og det Lys, som
den, spreder, er stærkt og skarpt; Olje derimod
er en blid tyktflydende Vædske, der har gammel
Hævd paa sig som den eneste rette Lysbringer og
som desuden er i Familie med Salvelse og alt andet
deslige. Skal nu Tanken paa samme Maade bestemmes
som uindviet, Viljen derimod udgives for at være i
Slægt med Aabenbaring? Er Viljen da Tro eller Viljen
det Organ, hvormed Troen gribes? Ja det paastaas,
men denne Paastand er falsk. Viljen er ikke saadan
halvt om halvt en overjordisk og aabenbaret Magt,
den er rent menneskelig, rent fornuftig. Er Troens
Genstand et Under, saa er Troen selv lige saa fuldt
et Under*), og Viljen er ikke Underet nærmere end
Tanken. Men paa dette Punkt gør Professor Nielsen sig
skyldig i en Række af Tilsnigelser, og han, der saa
haardnakket har bekæmpet den spekulative Dogmatiks
Vrangslutninger, fremsætter en Vrangslutning, maaske
mindre blændende, men ikke mindre forkastelig end
dens. Det hedder i Bemærkningerne: «Skulde Nogen
imidlertid være saa livlig i Hovedet og saa let
i Tankerne, at det virkelig løber rundt for ham,
hvad der skal staa øverst og hvad der skal staa
nederst, Troen eller Viden, men af lutter Livlighed
forveksler Øverst med Nederst og Nederst med Øverst,
lad ham forsøge at simplificere Forholdene ved at
kaste Troen, Viljesidealet, Karakter-principet bort
og leve paa den rene Teori: han undgaar dog ikke
Fordoblingen.» Hvilken Fart! hvilke Spring som med
Syvmilestøvler! fra Eksistensen til Troen, fra Troen
til Viljes-idealet og Karakterprincipet! Jeg anmasser
mig maaske ikke for megen Ære ved den Antagelse, at
det er min Ringhed, som er ment med den fortumlede
Livlige, og at den anførte Sætning er fremkaldt ved en
Ytring af mig i Fædrelandet for 16de Februar 1866. Men
hvis saa er, hvor har jeg vel talt om at kaste først

*) Se Filosofiske Smuler S. 95.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free