Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Breve til en Landsbypræst
135
Fader vor!
(«Paa Bunden af min Forestilling om Gud som personlig,
som Herre og Fader, ligger altid Erkendelsen af,
at han dog er og bliver det evig ubestemmelige x.
Du som er i Himmelen!
(Faa Bunden af min Forestilling om Guden
i Himmelen
ligger dog altid Erkendelsen af, at der ikke er nogen
dogmatisk
Himmel og at x ikke er mere i den
astronomiske Æter end andensteds).
Helliget vorde dit Navn!
(som jeg kalder for Fader, men om hvilket jeg dog
aldrig glemmer, at det i Virkeligheden er x).
Jeg haaber ikke, at nogen Læser vil mistyde dette
som var det Meningen at sige en eneste Stavelse
mod Fadervor som Bøn; Meningen er kun at vise de
Vanskeligheder, der frembyder sig for den bedende
Theodorus. Man tænke sig ham blot bede til - x, om
at x vil lade være at lede ham i Fristelse, er dette
ikke værre end selve Professor Rasmus Nielsens gamle
Dualisme med de to Sandheder?
Nej, det er ikke værre, men det er netop det
Selvsamme. For at forsvare den Nielsenske Tvedelthed
sammenlignede man Religionens Illusion med Poesiens
og Kunstens. For at forsvare sin Tvedelthed gør
Theodorus ganske det Samme. Han kalder Religionen et
Billedsprog, om hvilket han aldrig glemmer, at det kun
er et Billedsprog; han sammenligner Kirken med Teatret
og den religiøse Fritænker med den modne æstetiske
Kritiker, der lader sig henrive af Skuespillet uden
at tro paa dets bogstavelige Virkelighed - lutter
Jævnførelser, som i sin Tid anførtes til Bedste for
den Nielsenske Lære. Det er Mosekonen, som gaar igen.
Dengang hed det sig nemlig, at som der for den Dannede
ingen Modsigelse var mellem den «poetiske» Folketro,
at Mosekonen brygger og den videnskabelige Erkendelse
af Engens virkelige Damp, saaledes ikke heller
mellem Troens Fantasi- og Følelsesliv og Videnskabens
Resultater. Med en lille Afskygnings-forskel siger
Theodorus det Samme. Jeg havde i sin Tid efter fattig
Evne rammet en Pæl gennem Mosekonen. Men se, Theodorus
nærmer sig, elskværdig og menneskekæriig, som en ny
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>