- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
172

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

172 . Den franske Æstetik
i vore Dage

og elske en anden, til at vrage den hollandske Kunst
som grov eller den gotiske Kunst som sygelig. Han
overlader til Enhver at følge sin naturlige
Forkærlighed, og tiltrækkes for sit eget Vedkommende
af enhversomhelst Form, hvori Menneskeaanden har
aabenbaret sig. Han glæder sig, jo talrigere og
mere indbyrdes modsatte disse Former er. Han gør
som Botanikeren, der med lige Interesse studerer en
hvilkensomhelst Art Plante. Hans Videnskab er selv
kun en Art Botanik, anvendt ikke paa Planter, men
paa menneskelige Værker. Hans’ Væsen, hans Styrke,
hans Ejendommelighed og hans Virksomheds Kilde er
den ubegrænsede Medfølelse.

III

Der var en Tid, da den literære Kritik, af hvilken
først senere Kunstkritiken er fremgaaet, indskrænkede
sig til de tekniske Enkeltheder. Udgiveren af en afdød
Digters Værker forsynede f. Eks. disse med rosende
og dadlende Anmærkninger. Det blev bemærket, at denne
eller hin Verslinje indeholdt en slaaende Tanke eller
heldig Modsætning. Udraab, som «Godt Udtryk! eller
«Ikke tilstrækkelig ædel Betegnelse!» bedækkede Sidens
nederste Rand. Et stort Eksempel er Voltaires bekendte
Udgave af Pierre Corneille. Nutildags forekommer en
saadan Kritik os pedantisk og utaalelig, passende for
Skoledrenge eller Skolelærere. Man bedømte Poesien
efter Regler, som man fandt eller troede at finde hos
Aristoteles. Kritikens Fremskridt har beroet paa den
efterhaanden indvundne Erkendelse af, at Aristoteles’s
Poetik kun indeholdt den ringeste Del af, hvad man
havde fundet i den. Hans Autoritet stod imidlertid
indtil Revolutionstiden i Frankrig uomtvistet; selv at
øse af den levende Kilde, hvoraf han havde øst, faldt
Ingen ind. Den mer eller mindre forstandsmæssige,
mer eller mindre kinesiske Korrekt-hedskritik strakte
saaledes i Frankrig sit Herskerspir over Literatur
og Poesi lige fra Boileau’s til Laharpe’s Dage.

Alt som i den nyere Tid Dagblade og Tidsskrifter
opstod, og deres Læseverden følte Trang til Raad, og
Lyst til Vejledning med Hensyn til det Nye, der opstod
i Literaturen, paa Teatrene eller i Kunsten, blev en
kritisk Rubrik en Fornødenhed, og en ny Art Kritik
begyndte, en Kritik, der bestandig Ansigt til An-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free