Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
192 Den franske Æstetik i
vore Dage
Sainte-Beuve hævder, at det er denne Forskel mellem
Menneske og Menneske i et og samme Folk, ja i en
og samme Familie, der er Vanskelighedens bestemte
Punkt. Selve Geniets Gnist har da Taine ikke naaet,
det er kun lykkedes ham Nerve for Nerve, Fiber for
Fiber, Celle for Celle at udfolde og fremvise Stoffet,
Organismen, Hylsteret, hvori Geniets Gnist frit (eller
tilsyneladende frit) lever, bevæger sig, undergaar
Forandringer, og triumferer. - Det er naturligvis
ikke desto mindre en Fortjeneste at stille Problemet,
som Taine har gjort, at sammentrænge det saa fast,
omringe det fra alle Sider, og føre det tilbage til
dets simpleste Siutningsudtryk.
Ved nogle bestemte Eksempler angiver Sainte-Beuve
den Skillelinje, hvor Enigheden mellem ham og Taine
hører op. Han nævner Taines Afhandling om Fru la
Fayettes Roman Prinsessen af Cléves og godkender
Taines Grundtanke, at en saadan Roman alene kunde
udspringe og blomstre i det 17de Aarhundrede, i en
udsøgt Samfundskres, der var i Stand til at vurdere
Saadanne Følelsers og en saadan Stils hele Adel,
Finhed og Blufærdighed. Derimod giver han Taine Uret
i den Antagelse, at denne Finhed kun var et af de
ydre Omstændigheder frembragt Resultat. Han hævder,
at der til alle Tider har været, og forhaabenlig til
alle Tider vil gives fintfølende Sjæle, og disse
vil, hvad enten de begunstiges af den omgivende
Verden eller ikke, altid formaa at give deres
Følemaade Udtryk. Dersom de har Frembringelsesevne og
Fantasi, vil de forstaa at frembringe Væsener i deres
Billed. - «Menneskeaanden, siger Taine, strømmer med
Begivenhederne som en Flod.* Sainte-Beuve svarer
Ja og Nej, men siger dristigt Nej, dersom Floden
skal bestaa af hinanden lige Draaber. Der er en
Væsensforskel mellem disse Draaber. Der var i det
17de Aarhundrede kun én Aand, som kunde frembringe
Prinsessen af Cléves. Ellers vilde der være frembragt
en Mangfoldighed af slige Bøger. - Og i Almindelighed
maa man da sige, at der kun er én Aand, kun én særegen
Aandsform, i hvilken dette eller hint Mesterværk kan
støbes. Hvor Talen er om historiske Vidner, kan de
forskellige have lige Værd, men ikke i Literaturens
og Kunstens Verden. Er en eneste Digters Tryllespejl
bristet i Vuggen, vil der ikke mere findes noget
andet, der nøjagtigt er det samme, eller som kunde
træde istedenfor det. Der gives af enhver sand Digter
kun ét Eksemplar. Paul og Virginie bærer ganske sik-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>