Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Den franske Æstetik i vore Dage
193
kert Sporet af sin Tidsalder, men hvis Paul og
Virginie ikke var blevet skrevet, vilde man ved alle
Slags skarpsindige og bifaldsværdige Overvejelser
kunne hævde, at en Bog af denne jomfruelige
Beskaffenhed umuligt kunde frembringes i det 18de
Aarhundredes Fordærvelse. Bernardin de Saint-Pierre
var den Eneste, som kunde skrive den. Det kommer
af, at der ikke gives noget mere Uforudset end
Talentet, og det vilde ikke være Talent, hvis det
ikke var uforudset, hvis det ikke var enestaaende
mellem mange, enestaaende mellem alle. Det er dette
Livsprincip, som Taines Metode ikke naaer. Talentets
og Geniets personlige Særpræg bliver bestandig
udenfor, undslipper alle Maskerne i hans Garn,
hvor godt Garnet saa end er vævet. Han nærmer sig
dette Særpræg og indeslutter det med sine Skanser,
som en Ingeniør vilde gøre; han indespærrer det fra
alle Sider under Paaskud af at omgive det med alle
de uundværlige ydre Betingelser. Disse Betingelser
tjener ganske vist Individualiteten og den personlige
Originalitet, fremkalder den, fremskynder den, sætter
den i højere eller ringere Grad i Stand til at virke
eller tilbagevirke; men de skaber den ikke.
Saavidt Sainte-Beuve. Lad os nu paa bestemtere
Maade underkaste Taines Anskuelse en Betragtning. Er
overhovedet den Anskuelse gennemførlig, at Geniet
er en Sammenfatning af Tid, Folk og Omgivelser? Hvad
ligger der i denne Bestemmelse? En Sammenfatning er
kun Sammendragning af det, der har sin væsenlige
Væreform i spredte, men uklare Skikkelser udenfor
Sammenfatningen. Sammendragningen tilføjer intet
nyt Element, kun en ny Væreform. Det er umuligt,
at et Led i Helheden, naar man begynder med at drage
selve dette Led fra Helheden, i sig kan indbefatte
hele Resten. Man tager paa denne Maade Geniet som
ubetinget Type, som Sindbilled, man almindeliggør
det i den Grad, at den nøjagtige, virkelighedstro
Opfattelse af dets bestemte Ejendommelighed med Flid
maa trænges til Side. Det er i Grunden den samme
Lære, den hegelske Skole har forkyndt om Kunstværket,
som Taine har anlagt paa Kunstneren. Kunstværket var
Ideens fulde og rene Udtryk; Kunstneren er sin Tids
og sin Nations. Med Taines egen Ordbrug maa dette
nærmest udtrykkes saaledes, at Kunstneren fremstiller
sin Tids og sit Folks herskende Egenskab og herskende
Evne. Spørgsmaalet bliver da, hvorvidt Kunstnerens
egen, tid-
G. Brandes: Samlede Skrifter. XIII.
13
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>