Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Den franske Æstetik i vore Dage
201
Temperament, det flegmatiske Væsen, de regelrette
Vaner, Smagen for Velvære. En saadan Grundegenskabs
Betydning og Vigtighed ses af dens utallige
Virkninger. Det er da en saadan Grundegenskab som
det er Kunstens Opgave og Maal at sætte i det tette
Lys; ti dertil forslaar Naturen ikke. I Naturen
er Egenskaben kun fremherskende; i Kunsten gælder
det om at gøre den til Hersker. I Naturen er den
hindret i sin Virken, hæmmet ved Mellemkomst af andre
Aarsager; dér formaar den ikke at give Genstandene
et tilstrækkelig kraftigt og synligt Stempel. For at
bøde paa denne Mangel opfinder Mennesket Kunsten.
.Det er ikke uden Interesse at se, hvorledes
den tyske spekulative Æstetiks Grundtanke om
Skønheden som Ideens fulde og rene Udtryk her
kommer igen i en ganske forskellig Form, naaet ud
fra et ganske forskelligt Udgangspunkt. Man vil her
allerede - hvad ingen af Taines Bedømmere endnu har
bemærket - have genfundet Læren om den herskende
Egenskab. Kunstens Opgave bliver den at fremstille
den herskende Egenskab. Den er Nøglen til Kunsten som
den er Nøgle til Geniets Forhold til sig selv og til
Tiden. Man føler en Beroligelse og Tilfredsstillelse
ved at opfatte Systemets strenge Enhed. Men samtidig
paatvinger der sig en Indvending, som det er Taine
umuligt at gendrive. Idet Taine indrømmer, at der
til at gøre den herskende Egenskab til uindskrænket
Hersker ikke udfordres noget Ringere end Kunsten,
tilstaar han selv, at dens ubetingede Herredømme
ikke er en Virkelighed, men kan et Ideal i Naturen,
følgelig i Historien, følgelig i Tidsalderen og
følgelig baade i Racen og i Geniet. Kritiken er
her den Kunst, som ved en paa en Gang sand og dog
idealiserende Fortolkning gør den herskende Evne til
det Heles Forklarer og Enhed, og det viser sig da, at
Taines Tanke netop ved at tænkes igennem og udføres i
alle sine Følgeslutninger paa dette Omraade indeholder
sin egen Berigtigelse.
Paa dette Punkt og overfor denne Begrebsbestemmelse af
Kunstværket er det, at Taine først fremkommer med sin
egenlige, ikke historiske, men sjælelige Bestemmelse
af Kunstneren og Geniet. Af Tingene modtager
Kunstneren et oprindeligt Indtryk; en Karakter hos
Genstanden slaar ham, og Virkningen af dette heftige
Indtryk er stærk og ejendommelig. Kunstneren griber
og udskiller i Kraft af naturlig Begavelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>