Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Forklaring og Forsvar
431
det Overleverede. Man tror det, fordi det er min
Natur imod at give mine Følelser til Pris for
Oflfenligheden. Hvad jeg und-gaar mest af Alt er
Salvelse. Jeg maa da finde mig i at høre Beskyldningen
for Lethed og Mangel paa Alvor. Saaledes bebrejder man
mig jo ogsaa hvad man kalder min lette Sprog-form. Men
ligesom en kyndig Betragter allerede af hvad der
foreligger for Offenligheden og ved Sammenligning
af mine første Arbejder med de senere vil kunne se,
at hvad Herredømme jeg maatte besidde over Sproget
ikke er medfødt, men erhvervet efter en besværlig
Kamp dermed, saaledes vil det maaske ikke undgaa et
kyndigt Øje, at der bag den tilsyneladende Lethed,
hvormed jeg omtaler de store Grundspørgsmaal, ligger
alvorlige indre Erfaringer og indre Kamp.
Og saa endnu et Slutningsord. Man behandler mig,
som om de Ideer, af hvilke jeg er beaandet og som
jeg udtaler, var Opspind af mig. Disse Ideer er
det oplyste Europas. Er man skyldig, ifald man har
dem, saa er Skylden ikke min, men den europæiske
Videnskabeligheds. Eller rettere: er Mændene af
det yngre Slægtled skyldige, naar de nærer disse
Overbevisninger, saa ligger den sande Skyld hos
Mændene af den ældre Slægt. Hvorfor opdrog I os
ikke bedre? Kan hine Ideer gendrives, hvi gendrev
I dem da ikke for os? Var det muligt at udruste den
nulevende Slægt til sejrrig Kamp imod den frie Tanke,
hvi rustede I os da ikke?
I gjorde det ikke, fordi I ikke kunde, fordi
disse Ideer ikke lader sig gendrive, l gjorde
det ikke, fordi Mange af Eder (Førerne i Pressen
f. Eks.) langt fra at kende Tidsalderens Ideer,
endnu mindre begejstrede for dem, intet Andet har
formaaet end at holde os i Ubekendtskab med dem,
saalænge indtil vi var helt udvoksne og selv maatte
søge os vor Vej. Paa den anden Side kunde I heller
ikke lægge os Skyklapper for Øjnene eller putte os
Bomuld i Ørene. Den Slægt, I taler til, er en Slægt,
som har studeret og atter studeret Feuerbach, som har
set den sammenlignende Mytologi blive til, som har
fulgt den religionshistoriske Kritik paa dens første
store Felttog og været Vidne til dens Erobringer. Vi
har gennemgaaet Renan, medens I endnu neppe er saa
vidt, at I kan stave hans Navn*). I maa
*) I Monrads og Andres Artikler stavedes Navnet
bestandigt Renan.
Senere Anm.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>