Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
504 Nogle
Samtidige
hans Evne til stilistisk at eftergøre svundne Tiders
Tale- og Skriveformer for Dagen og strejfede i
Novelletten nu og da ind paa et Omraade, der ikke
ligger Kiellands fjernt.
Efter Dybbøl vil fastholde og udvide den Læsekres,
de tidligere Bøger har vundet.
PETER NANSEN
(1893)
Julies Dagbog
Først naar man læser Julies Dagbog i Sammenhæng, faar
man Indtryk af Skriftets fortræffelige Komposition og
derigennem af Nansens samvittighedsfulde Kunst. Da
man lærte Bogen at kende som Føljeton, var det
nødvendigvis Enkelthederne, som bed sig fast. Nu
opdager man, at man har et virkeligt lille Kunstværk
for sig.
Den valgte Form - Dagbogsoptegnelser og Breve -
er gammel og bekvem for en Forfatter. Den har i
dette Tilfælde en stor Vanskelighed og Mangel, som
man maa se bort over, ifald man vil have Nydelse af
Bogen. En tyveaarig Pige skriver ikke dette klare,
stnukke, fuldstændigt literære, Sprog, et Sprog,
hvori der engang imellem er en indtil Maniererthed
udpræget Stil. Det hedder hos Paul Heyse:
Sig mig, Elskte, hvad er Stil? høj, lav, ren -
forklar mig Tingen! - Stil, mit Barn, har din Profil,
Gudskelov har dine Breve ingen.
Det kan Hr. Alfred Mørch umuligt svare Frk. Julie
Magens. Hun har en Fremstillingsform, som falder
sammen med Nansens egen, gennemsigtig og fast,
uden Famlen efter Ord, rig paa træffende Billeder,
uden Perspektiv og uden synderlig Dybde. Den er helt
igennem Bevidsthed, derved mindre egnet til Organ for
en ganske ung Pige, i hvem der er saa meget ubevidst.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>