Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Berlin som tysk Rigshovedstad. Erindringer fra et femaarigt Ophold - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
98
Dannelse
gaar, føler sig som den stedse betydeligere Hovedstad
i et stedse mægtigere Rige, er man bestandigt mindre
negativ der.
Hvad er det nu for en Idé, under hvis Stjerne
Selskabslivet her staar? Det er den, som betegnes med
det paa Fransk og Engelsk uoversættelige Ord Bildung,
efter hvilket vort «Dannelse » er oversat. I det
engelske Selskab gælder det om at være a perfect
gentleman, i det franske om at være un homme de
beaucoup d’esprit- her er «Dannelsens» Hjem.
Ordet «Bildung» er ikke særdeles gammelt. Det
stammer fra Humanitetstiden og det er kraftigt
betegnende for den tyske Kultur, fordi det
udtrykker Sammensmeltningen af de to Egenskaber,
som denne har sat højest Pris paa: Alsind og
personlig Særegenhed. Bildung (Dannelse) betyder
Alsind i Modsætning til indskrænket Fagdygtighed og
Bildung (Formning) betyder den særegne personlige
Bearbejden af Kundskabsforraadet i Modsætning til
den videnskabelige Videns upersonlige Fællespræg.
I Humanitetstiden var Tyskland det Land, hvor man
uden* Spørgsmaal traf paa én Gang de mest alsidigt og
mest særegent udviklede Mennesker. Endnu bestandig
er den højt og fint Dannede (der Hochgebildete,
Feingebildete) Forbilledet, idetmindste af Navn. Dog
er det tydeligt, at der er en Reaktion i Gære mod
hint Ideal. Filosofen Lazarus har etsteds bemærket,
at Ordet Bildung neppe vilde blive dannet nutildags,
og han har Ret, ti det begynder allerede med en
vis Betoning (Buldung) at faa en parodisk Klang,
Da «Dannelsen* altfor ofte er bleven forvekslet med’
Evnen til at snakke med om alt, hvad det hører til
Borgerskabets Opdragelse at kende, saa er den lidt
efter lidt selv kommen i et vist Vanry. Og det store
nationale og militære Opsving har naturligvis ikke
været Humanitetsidealet gunstigt. Det turde om en 50
Aar i Tyskland være gaaet med «Dannelsen» som det
i vore Dage er gaaet med «Oplysningen», at Ordet
og Begrebet betegner noget Forbigangent. Tyskland
vil da være det Land, hvor engang Dannelsen raadede,
som Frankrig nu er det Land, hvor engang Høfligheden
stod i Flor.
Endnu er Dannelsesidealet ikke teoretisk fornegtet
i Tyskland; man finder det oftere end i noget andet
Land tilnærmelsesvis virkeliggjort hos de Bedste
af begge Køn. Ingen anden Steds finder man Købmænd,
der er saa grundigt musikalske eller Lærde med saa
mangesidig en Kundskab. Det hvorpaa det begynder at
skorte er det Oprindelige, Personlige i Dannelsen. Fra
den vulgære «Dan-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>