- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjortende Bind (Andet Supplementbind) /
101

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Berlin som tysk Rigshovedstad. Erindringer fra et femaarigt Ophold - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Menzel og Bocklin
101

og i nogle faa betydelige Malerier, af hvilke
Galleriet opbevarer to. Menzel er en personlig Ven
af Meissonier, der i Paris indtager en lignende
hædret Stilling som han i Berlin. Den gamle Mand er
i sin Tale troskyldig, munter, spøgefuld som en ægte
Kunstner. Idet vi gaar forbi, hører vi ham sige til
de unge Piger: «Nej, nej, jeg har lykkeligvis været
altfor styg; paa den yderste Dag skal der ikke findes
nogen Kvinde, som peger paa mig og siger: Du gamle
Menzel, Du har mig paa din Samvittighed; ikke en». -
Menzel er en Mester; Ordet synes skabt for ham. Han
har i sin Kunst Mesterens Strenghed og Korrekthed,
den haarskarpe Iagttagelsesevne og den hensynsløse
Kraft i Udførelsen. Han er en Original.

Man kan betragte hans Livsværk som et af de
kunstneriske Kendetegn paa Tysklands nationale
Genfødelse under Prøjsens Herskerspir. Ti han
er Prøjser i sin inderste Sjæl, og begyndte at
forherlige Frederik den Store og hans Soldater
paa en Tid da den tyske Kunst ellers kun helligede
sig til romantisk Madonna-og Fedyrkelse eller til
dybsindigt Tankemaleri. Han var fra første Færd en
Virkelighedsdyrker og er blevet det stedse mere. Vil
man danne sig et Billede af hans Udviklingsgang
behøver man kun at sammenligne hans smukke men nu
ved dets Farvegivning lidt forældede Ungdomsmaleri
Frederiks Taffel i Sanssouci med hans ypperlige,
figurrige Jernvalseværk eller som Titelen lyder
Moderne Titaner (begge i Nationalgalleriet). Den
Djærvhed, hvormed det øjeblikkelige Liv i det
sidstnævnte Billede er gengivet, og den oprigtige
Kærlighed til det Ejendommelige, som her og i hans
Illustrationer til Kleist er saa kraftig, at den
nu og da fører ham det Stygge i Vold - slige Træk
er i fremragende Grad moderne. Han er som Maler og
Illustrator Tysklands store Virkelighedsklmstner,
medens Schweizeren Bocklin, der fuldstændiggør ham,
maa betegnes som den tysktalende Verdens store
Digter i Malerkunsten. Tilsammen udtrykker de
paa en glimrende Maade det store Folks maleriske
Evne nutildags. Ingen overtræffer dem og begge har
frembragt enkelte Værker, som overhovedet ikke i den
nyeste Tid er overtrufne.

Af disse to bor kun. Menzel i Berlin, og er her i
lige Grad Folkets og Hoffets Mand. Han lever som i
en Sky af Beundring og han er knortet naiv nok til i
al Uskyldighed at glæde sig over sit Ry. Se ham her
i Selskabet! En Herre fører en ganske ung Pige fra
en nordtysk By til et af de smaa Borde i Spise-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:20:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/14/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free