Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
FRANKRIG
CHARLES AF ORLÉANS
(1901)
Talrige Fortrin har Nutidens Frankrig, og højt staar
det ved sin Kunst. Men til Sindenes og Kunstens
Egenskaber i vore Dage hører ikke en af de
ypperste til at vinde Hjerter, Naivetet. Eller
naar Kunsten i det moderne Frankrig er naiv som
hos Puvis de Chavanne og Verlaine, saa er det, som
naar Præraffaeliterne i England vil genfrembringe
Botticelli; den bevidste og forsætlige Naivetet har
ikke den oprindeliges Krydderduft. Der fattes
vore Dages Barnlighed den ægte Klang, som
disse Linjer af Charles d’Orléans besidder:
France, jadis on te souloit nommer En tous pais le
trésor de noblesse; Car un chacun pouvoit en toy
trouver Bonté, honneur, loyauté, gentillesse
Clergie, sens, courtoisie, proesse, Tous estrangiers
amoient te suir ....
Og naar man mindes dem kommer man til at drømme om
deres Digter.
I
Om Morgenen den 25. Oktober 1415 bevægede de engelske
Bueskytter, 11,000 i Tal, sig let og fattigt klædte
med Læderhjelme paa Hovedet og Øxer i Beltet, med
hullede Sko eller
l*
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>