Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
De Helliges Kabale
15
sig i Alt, optræde allevegne som Tilsyn med Sæderne,
trænge ind i Husene og i Privatfolks Hemmeligheder
for at styre og lede efter Godtbefindende. Medlemmerne
stræbte at undgaa Had fra dem, de angreb, ved at gaa
saa stille tilværks som muligt. Saasnart de havde
udslynget Stenen, skjulte de deres Arm.
Ganske særligt søgte de at komme, hvad man dengang
kaldte «Gudsbespottere», tillivs. De fromme
Sammensvorne fik en Slags privat Inkvisition
sat i Gang med Amatør-Politi, og ved Hjælp af
Øvrighedspersoner, der gik dem til Haande, fik de
adskillige Kættere brændt. De arbejdede ogsaa af al
deres Evne paa at faa det Taalsomheds-Tilsagn, der
i Nantes var givet Protestantismen, tilbagekaldt;
dette lykkedes imidlertid først efter at Selskabet
som Selskab var blevet opløst.
Et uforgængeligt Mindesmærke om det hellige
Sakramentes Selskab, i daglig Tale kaldet De
Helliges Kabale, har Moliére givet Verden i sit
Skuespil Tartuffe. Hidtil har man ikke vidst, imod
hvem og hvad dette Drama var rettet, og Tallet paa de
urigtige Gisninger er stort. Man bed Mærke i Tartuffes
kasuistiske Smidighed og troede Stykket rettet mod
Jesuiterne. Eller man agtede paa hans mørke Strenghed
som Rigorist, der er haard mod Andre og foregiver
at være haard mod sig selv (han har i Orgons Hus
undertrykt Baller, Besøg og ørkesløse Samtaler),
og man troede da Stykket møntet paa Jesuiternes
Modpol, Jansenisterne. Man har ogsaa paa Maa og
Faa nævnt Enkeltmand som Model (som Gutzkow gjorde
det i sit svage Skuespil Das Urbild des Tartuffe),
man har indbildt sig at finde Forbilledet i Paris’
Erkebisp Hardouin de Péréfixe og andre. Men først
efter at Raoul Allier har udgivet sit Værk De Helliges
Kabale, er det historisk godtgjort, hvem der er «de
berømte Originaler til det Portræt, jeg har villet
gøre», om hvilke Moliére taler. Disse Originaler
forenede Jesuitismens Smidighed med Jansen-ismens
Strenghed. De Samtidige, hvis Breve nu er udgravne,
var intet Øjeblik i Tvivl derom. Det er Cheferne for
den hellige Kabale, han har for Øje, Mænd som Markien
af Fénélon, Greven af Albon, den omvendte Prins af
Gonti, hans tidligere Beskytter, osv.
Han nærede personligt Nag til dem. Da han debuterede
med sin første Trup i Boldhuset ved Nesles-Porten,
havde Abbed Olier, hvis Forhold til Kabalen var
bekendt, forfulgt Komedianterne og været Aarsag til,
at de maatte spille for tomt Hus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>