Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Georges Clemenceau
129
heller ikke nutildags Penge Alt; men de er altfor
Meget. Samfundet, Staten, ja Gud har altid været paa
de Stærkestes Side; Jesus selv har jo ømt bebrejdet
sin Fader det paa sit. Kors.
Og medens de Stærkeste bevidst eller ubevidst udgør
et Forbund, er de Gode isolerede. De Stærkeste
har indset, at Alnien-aandens store Bevægelser,
der (i Skikkelse af Revolutioner f. Eks.) gør saa
megen Larm, er saare kortvarige, mens derimod de
Følelser, der er fælles for Alle og som nødvendigvis
er Gennem-snitsfølelser, aldrig svigter. Med dem
maa de, der vil regere Masserne, altid regne, og
i dem kan de til alle Tider spekulere. Den franske
Revolution henlagde i Omvæltningens Interesse den
politiske Handlings Drivkraft til det største Antal,
men gav netop derved Konservatismen dens Magtmiddel,
eftersom det største Antal ved Fællesinteressernes
Sammenhold i sidste Instans virker konservativt. Den
almindelige Stemmeret er Trægheden selv og lyder
Inertiens Lov. Handling kan kun komme fra den
Enkelte. Men som Træerne i en Skov er Folkemasserne
sammenfiltrede ved deres Følelsers Rødder, saa
Tænkerne behøver Aarhundreder til at naa tilbunds. Da
det parlamentariske Styre videre kun er Massernes
Styre i formindsket Maalestok, er ogsaa under det
de Følelser, som er fælles for Alle, den egentlige
Virkekraft, og de Stærkeste benytter sig deraf til at
sikre sig Velvære for enhver Pris og holde de Svage
nede ved Hjælp af Frygten for Straf i dette og om
muligt i et følgende Liv.
Det er dog ikke det politiske Tankeindhold i
Bogen, der gør størst Indtryk paa Læseren, men den
brændende Medfølelse med Samfundets Ofrede, som
besjæler den. Dens Forfatter, der aldrig har kaldt
sig Socialist og der betragter den socialistiske Lære
som snever, fordi den gaar op i Bekymringen for det
Økonomiske, taler her de økonomisk Forurettedes Sag
med en Varme, som ingen Socialist har overtruffet. Han
viser bl. A. hvorledes i Arbejderbyerne, der ligger
omkring de store Fabriker, Alle, Mænd, Kvinder
og Børn, er kædede til Maskinen for at leve og
derved lænkede til Fabrikejeren, afhængige af ham i
enhver Henseende, og derved ikke mindre smerteligt
stavnsbundne end de Fortidens Bønder, hvis Befrielse
det moderne Samfund fejrer med saa stor Erkendtlighed
mod sig selv. De Stærkestes morderiske Egenkærlighed
er efter Clemenceaus Grundopfattelse forbleven
uforanderlig indenfor de skiftende Samfunds Rammer.
G. Brandes: Samlede Skrifter. XVI.
9
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>