- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sekstende Bind /
136

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

136
Geniet

udtrykker det, for hans Ry. Thi Sagen og ham formaar
han ikke at skille eller skelne fra hinanden. Hans
egen Ære og Italiens smelter sammen.

Sammenholder man nu d’Annunzio’s Livsværk med hans
Krav til det latinske Kunstværk, overraskes man
unegteligt ved, hvor mange højst ulatinske Særmærker
det har, Paavirkninger fra Rusland, Tyskland og
England, Sværmerier og Grublerier istedenfor sikre
Omrids, Vidtløftighed istedenfor den latinske Fynd,
en evig Ræsonneren over Kunst og Poesi, næsten som
den forekommer hos Tieck, istedenfor Kunsten selv i
dens kyske Fasthed. Den Selvbespejling, der vanhelder
Værket, er ogsaa lidet latinsk.

Men Spørgsmaalet er jo ikke hvorvidt d’Annunzio
personligt svarer til sin Grundopfattelse af det
romanske Geni, men hvorledes han overhovedet opfatter
Geniet. Som Læseren vil se, er hans Opfattelse
interessant, og lærerigt er det især at sammenligne
den med den, som Léon Daudet faa Aar forinden
udviklede i Frankrig.

II

En fransk Opfattelse

Da i Gabriele d’Annunzio’s Bog Ild Stelio Effrena
indtil de mindste Smaatræk falder sammen med Bogens
Forfatter, forstaar det sig af sig selv, at Romanen
trods Ransagelsen af Sjælelivet indeholder Alt,
hvad der kan siges til Forsvar for et Geni af denne
Støbning og til Forherligelse deraf. Saglighed
findes ikke her. Vil man i Romanen søge en saglig
Studie af Genialiteten, maa man fordybe sig i
Skildringen af den kvindelige Hovedperson, der
indeholder talrige udmærkede Træk til Forstaaelsen
af en stor Skuespillerindes indre kunstneriske
og menneskelige Livsførelse, særligt til hendes
Udviklingshistorie. Den Side af Genialiteten, der
er Selvomformning, Mangfoldiggørelse, kunstnerisk
Fore-stillelse, Maskedannelse, er fastholdt og
fremført med Kraft. Ogsaa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:21:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/16/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free