Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ITALIEN
GABRIELE D’ANNUNZIO
(1902)
Gennemlæsningen af d’Annunzio’s Bøger virker paa
Sindet som rulledes et helt Stykke Atlask op for Ens
Øjne. Det fryder og trætter; men i Sammenligning med
denne italienske Prosa bliver næsten al anden Prosa
graa.
Blandt nulevende Forfattere er d’Annunzio fremfor
Nogen Arvtageren. Hans Styrke er den, at han har
arvet og tilegnet sig de sidste 800 Aars italienske
Kunstkultur. Han kender natur-ligvis ogsaa den
romerske Oldtids Værdier og Efterladenskaber. Dog
det er ikke dem, der lever i ham; men Alt, hvad af
hedensk og kristelig Kultur Italien har frembragt
fra Middelalderens Begyndelse til vore Dage.
Hele det forgangne og nuværende Italiens
Skønhedsverden er bleven sig bevidst i ham som i ingen
anden Nulevende. Han har i sig dets Landskaber, dets
Belysninger, Lunde og Haver, Paladser og Villaer,
Byerne med deres Arkitektur og Mindesmærker, deres
Billedstøtter og Malerier, Broncer og Tapeter,
Skrin, Vaser og Glaskunst, Møbler og Tæpper, og de
Kunstsager, der ikke er større, end at de kan tages
i en Haand. Mere end ved skikkelsefrembringende
Fantasi virker han ved sin Skønheds-dyrkelse og
Kunstkærlighed, der er en Indviets, ikke blot en
Kenders.
Han er saa vidtløftig, som han er yppig; altfor
overstrømmende til at tilfredsstille det Krav til
kunstnerisk Fuldkommen-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>