Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - IX. Wackenroder. Forhold til det Musikalske og Musiken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
294 Tysklands romantiske
Skole
paa Spidsen og driver dem ud i højtspændte, men
naturlige Følgeslutninger.
Det er i de Partier af Hjerteudgydelserne, hvor Tieck
har medarbejdet, at den katolske Retning træder
utilhyllet frem. Det er en Tilføjelse af Tieck,
naar Maleren Antonio her ikke blot tilbeder Kunsten,
men ogsaa «Gudsmoder og de ophøjede Apostle*, og
naar det hedder, at den sande Kærlighed til Kunsten
maa være «en religiøs Kærlighed eller en elsket
Religion*. Men aller-mærkværdigst som Aktstj^kke
er dog det Sted i Bogen, der trods Tiecks senere
Benægtelse antages at skrive sig fra hans Haand,
det hvori en ung Mand, der som Discipel af Durer er
kommen til Rom for at studere Kunsten, skildrer sin
Omvendelse til Katolicismen. Den sker i Peterskirken:
«Den fulde latinske Sang, der stigende og synkende
gennemtrængte Musikens svulmende Toner ligesom Skibe,
der sejler gennem Havets Bølger, løftede mit Sind
stedse højere. Og da Musiken paa denne Maade havde
gennemtrængt mit hele Væsen og gennem rislede alle
mine Aarer, hævede jeg mit indadvendte Blik og saa mig
om - og dette hele Tempel blev levende for mine Øjne,
saa drukken havde Musiken gjort mig. I dette Øjeblik
ophørte den, en Pater traadte frem foran Højalteret,
hævede med en begejstret Haandbevægelse Hostien og
viste den til hele Folket - og alt Folket sank i Knæ,
og Basunerne og jeg véd ikke hvad for almægtige Toner
skingrede og drønede, til en ophøjet Andagt gik En til
Marv og Ben - da var det mig, som om alle de Knælende
bønfaldt om min Sjæls Frelse alene, og jeg blandede
min Bøn med deres.»
Der ligger en ganske særegen Vægt paa dette Sted,
fordi det indeholder et afgørende Bevis, som den
ellers næsten aldrig fejlende Hettner har overset,
for, at Hanget til Katolicisme var dybt rodfæstet i
den romantiske Skoles Princip. Hettner ligesom Julian
Schmidt tillægger det en altfor stor Betydning,
naar A. W. Schlegel som gammel i det bekendte Brev
til en fransk Dame udleder den katolske Tendens af
en simpel prédilection d’artiste. Thi Sagen er, at
denne Kunstn ^forkærlighed havde sin dybere Grund i
Begyndelsesretningen bort fra det Forstandige.
Bevægelsen over mod Katolicismen er imidlertid
ikke den eneste Retning hos Wackenroder, som
øjeblikkeligt gribes og føres videre af Tieck og
Skolen. I Fantasierne over Kunst priser
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>