Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - IX. Wackenroder. Forhold til det Musikalske og Musiken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Wackenroder
293
er det ikke, som om disse Bøger, der synes saa
sært uvirkelige, kun oversatte Romantikernes
Privatliv? Saaledes siger jo f. Eks. Katten i Kater
Murr: «Intet tiltrak mig i min Mesters Værelse
mere end Skrivebordet, der var bedækket med Bøger,
Skrifter og alle Slags selsomme Instrumenter. Jeg
kan sige, at dette Bord var den Trjdlekres, ind i
hvilken jeg følte mig manet, og dog fornam jeg en
vis hellig Sky, der forhindrede mig i ganske at
hengive mig til min Drift. Endelig en Dag, da min
Mester var fraværende, overvandt jeg min Frygt og
sprang op paa Bordet. Hvilken Vellyst, da jeg nu
sad midt i Papirerne og Bøgerne og rodede i dem!> -
Behændigt opslaar Katten med Poten en temmelig tyk Bog
og forsøger at forstaa Skrifttegnene; tilsidst synes
den, at en ganske særegen Aand kommer over den. I det
Samme overraskes den af sin Mester, der med Udraabet:
«Det forbandede Dyr!» løber hen til den med løftet
Ris, men farer tilbage med det Udraab: «Kat, Kat,
du læser! ja det kan, det vil jeg ikke forbyde
dig. Hvilken Dannelsesdrift der dog er dig medfødt!»
Synes dette vel forunderligt i en Æventyrroman, naar
man har set, hvad der kunde hænde i Virkeligheden? Det
er, som saa man for sine Øjne, hvorledes Fantasteriets
Regnbue udspænder sig over hele den romantiske Gruppe
lige fra dens første mildt alvorlige Forudforkynder
indtil dens sidste uhyggelige Manierist, fra
Wackenroder til Føreren for dens Bagtrop Hoffmann. Og
finder man nu, at Tiecks Levned vrimler af lignende
Fejltagelser og Sansebedrag, saa aner man, at intet
nok saa Fantastisk lader sig finde i Romantikernes
Skrifter, som deres Febersyner ikke foregøglede dem
i det virkelige Liv.
Meget interessant er det nu at se ikke blot den
Indflydelse, som de Wackenroderske Stemninger
og Følelser udøver paa Tieck, men ogsaa den Del,
som denne selv, paavirket af den jævnaldrende Ven,
tager i Wackenroders Arbejde. Det første Punkt,
der her slaar En, er det, at Tieck, der tilforn kun
i Frembringelsens befriede Øjeblikke frit legende
med sit skønne Talent havde kunnet hæve sig ud af
den mørke Rugen i William Lovellske Stemninger, af
Wackenroder lærte at tro paa Fantasi og Kunst som
Livsmagter og saaledes opnaaede den eneste faste
Støtte for en Verdensanskuelse, som han nogensinde
fik. Det andet Hovedpunkt er, at han, som den
forholdsvis afhængige, der følger i den andens Spor,
stiller alle Wackenroders Bestræbelser
19*
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>