Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - IX. Wackenroder. Forhold til det Musikalske og Musiken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
298 T3-sklands romantiske
Skole
Errungen,
Bezwungen
Von Lieb ist das Gluck,
Verschwunden
Die Stunden,
Sie fliehen zuruck;
Und seelige Lust
Sie stillet,
Erfullet Die trunkene, wonneklopfende Brust.
Baggesen giver i sin Faust følgende noget vrøvlevorne
Parodi paa dette romantiske Klingklang:
Mit Ahnsinn Wahnsinn, låchelndweinend,
Einend -
Mit Schiefe Tiefe, dunkelmeinend,
Scheinend -
Der Enge Lang’ entflammt in weiten Breiten,
Muss licht der Dichter durch die Zeiten gleiten.
Og ikke blot Verselag tager Romantikerne fra
Spanien og Italieny ogsaa alle mulige tekniske
Smaafif. Med stor Barnagtighed indlader de sig paa
at give et Stemningsmaleri ved Hjælp af Halvrim og
tragisk-klingende Vokaler. Afvekslende tager de alle
Alfabetets Selvlyde og Medlyde i deres Tjeneste;
40 fuldtklingende A-Lyde efter hinanden anvendes
til at sætte Læseren i godt Humør, nogle Snese af
mørke, sørgmodige U-Lyde indjager ham en gavnlig
Skræk. Saaledes f. Eks. i Tiecks melankolske U-Romance
om den gamle Ridder \Vulf, hvem Fanden tager. For den
tragiske Virknings Skyld bliver her endog «begann»
til «begunnte». Naar Læseren saa har faaet sit
Nervesvstem en halv Times Tid fuld-
*/
stændig bedøvet af disse Udgange: «Unke - Sturme -
hinunter
- begunnte - verdunkeln - verschlungen - Wulfen -
Munze guiden - grossen Kluften - rucke Drucke -
thuen, Zunften
- lugen - bedunken - erschluge - anhube -
mit tiefen Brunsten - vielen Unken, die heulen
und wunken - zu dem Requiem des todten Wulfen,
den der dunkle Satan mit vielen Wunden -
erchluge, naar han ikke mere har Andet i Ørene
end u-tu-tu, da er han paa Højdepunktet,
Sproget er bleven Musik, og han flyder hen i
Stemning. Allermest komisk bliver denne Vokalmusik
i Dramaet. I Friedrich Schegels AZarcos, dette
Tøjhus af Klangligheder og Bogstavrim, ender Helten
undertiden to, tre Sider itræk ethvert Trimeter med
samme Vokal.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>