Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - IX. Wackenroder. Forhold til det Musikalske og Musiken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Forhold til det Musikalske og Musiken
301
kun til at fordømme sig selv og til at erklære, at det
viger for Musiken. I den Grad forfines efterhaanden
den romantiske Stemning i et Kraftuddrag.
Det næste Skridt er det, som Tieck gør i sit
Lystspil Die verkehrte Welt (Den bagvendte Verden),
nemlig at bruge Sproget udelukkende efter dets
musikalske Beskaffenhed. Foran Lystspillet findes
her en Symfoni som Ouverture, og i sin fuldkomment
musikalske Ubestemthed naaer Fremstillingen her en
virkelig mønstergyldig Ejendommelighed. Til en saadan
Omskriven af Musik ved Ord havde man før den Tid
ikke kendt Mage, og Forsøget staar derfor endnu den
Dag idag som ubetinget typisk. Thi den, der har Mod
til at vove sin Galskab helt ud, han op-naaer netop
derved, at denne Galskab, i hvilken der er Metode,
faar et kraftigt og levende Præg.
Symfoni.
Andante i D-dur.
Vil man more sig, ligger der ikke saamegeii Vægt paa
hvordan det sker, som paa, at man i Virkeligheden
morer sig. Alvoren søger tilsidst Spøgen, og atter
trætter Spøgen og søger Alvoren; dog hvis man
iagttager sig selv for nøje og lægger for megen
Hensigt ind deri, saa er det let ude med den sande
Alvor som med den sande Lystighed.
Piano.
Men hører Saadanne Betragtninger hjemme i en
Symfoni? Hvorfor skal man begynde saa sat? o nej,
alvorlig talt nej! jeg vil hellere straks lade alle
Instrumenterne klinge imellem hverandre.
Crescendo.
Jeg behøver jo kun at ville det, dog ganske vist med
Forstand; thi ikke straks eller pludseligt rejser
Stormen sig, den melder sig, den vokser, saa vækker
den Deltagelse, Angst, Frygt og Lyst, medens den
ellers kun vilde afstedkomme tom Forbavselse og
Skræk. Er det svært at spille fra Bladet, saa er
det dog sværere straks at høre fra Bladet. Men nu er
vi allerede dybt inde i Tummelen. Slaar, I Pauker I
klinger, I Trompeter!]
Fortissimo.
Ha, hvilken Tummel, hvilke Stormløb, hvilken Kamp
vrimmel af Toner? Hvorhen løber I? hvorfra kommer
I? De styrter sig som Sejer-herrer gennem den tykkeste
Trængsel, hine falder, dør hen; de dér kommer Saarede,
matte tilbage og søger Trøst og Venskab. Der traver
det frem som snøftende Heste, der orgler det dybt som
Torden mellem Bjerge, der bruser det, larmer det som
et Vandfald, der fortvivlende, søgende sin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>