- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjerde Bind /
468

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - XVII. Romantiske Politikere

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

468 Tysklands romantiske
Skole

Indtil 1824 vedblev Gorres overvejende at være
den tysksindede Romantiker. Fra da af til sin
Død (1848) er han Talsmand for Kirkevældens
Reaktion. I Teatschland and die Revolution (1820)
helder han allerede stærkt til Katolicismen. Han
siger her: «Med Reformationen indtraadte det andet
Syndefald*. Som Historiker fordybede han sig i
Studiet af Middelalderen, og han begyndte nu med at
ære Præsteherredømmet som den eneste Magt, der kunde
sætte en forsvarlig Dæmning mod Enevælden til Bedste
for Folkenes Frihed. Snart gik han under Brentanos
og Franz Baaders Indflydelse over til Troen paa
Syner og stemtes helt kirkeligt. Clemens Brentano
gjorde netop dengang som i Oldtiden Apollinaris af
Tyana Indtryk paa en Slægt, der var modtagelig for
teosofisk Overspændthed. Det var det Tidspunkt,
hvor Fru de Krudener stiftede den hellige Alliance.

Allerede 1826 betegnede Joseph de Maistre Gorres
paa Grund af Bogen Der Kampf der Kirchenfreiheit mit
der Staatsgewalt in der katholichen Schweiz som den
Mand, der først havde kæmpet genialt og retfærdigt
for den katolske Kirke og dog-paa djærvere og mere
rystende Maade end det nogensinde før var sket. En
saadan Ros fra Saadanne Læber vejer tungt; den
betyder desuden, at vi staar ved den Grænselinje,
hvor den tyske Romantik glider over i det franske,
alment europæiske Bagstræv.

1827 fulgte det som Forarbejde til Mystiken
interessante Skrift af Gorres Emanuel Swedenborg,
hans Visioner og hans Forhold til Kirken.

Da Clemens Brentano 1833 flyttede til Munchen, hvor
ogsaa Gorres havde taget Ophold, mødte de gamle
Venner fra Skoletiden hinanden igen. Brentano’s
Indflydelse paa Gorres var ikke ringe; den første var
nu fuldstændig gaaet op i Overtro; selv Schellings
nye Aabenbaringens Filosofi var ham ikke himmelvendt
nok. Da unge Teologer en Dag talte om den, udbrød
Brentano: <Gaa De væk med Deres Ros; en Draabe Vievand
er mig kærere end den hele Schellingske Filosofi.>
Han havde bragt alle sine Optegnelser angaaende
Catharina Emmerich’s Syner og efter hendes Meddelelser
med til Munchen; Evangelierne behøvede han ikke mere;
om Kristi Udsagn og Rejser vidste han gennem Seerinden
mere end den hellige Skrift. Endog et Landkort over
Palæstina havde Helgeninden aabenbaret ham. I denne
Brentano’s Kres af Mirakler og Myter blev Gorres nu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:12:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/4/0476.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free