- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Niende Bind /
125

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - William Shakespeare. Tredje Del - XIV. Reconvalescensen. Omslaget. De nye Kvindeskikkelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

William Shakespeare
125

sin Grund i hendes kunstigt vedligeholdte Uvidenhed,
en Uskyld, der derfor hurtigt svinder som Dug for
Kærlighedens Sol, træder Miranda Shakespeare i
Møde næsten som et ham fremmed Væsen, og staar der
som et Ideal af Uskyld, af sjælfuld Kvindelighed og
jomfruelig Erotik, for hvilket han ikke er langt fra
at bøje sit Hoved med en Art Andagt.

Man kaste Blikket tilbage over Shakespeares
Kvindegalleri.

Der er hans Ungdoms mandhaftige Fruentimmer,
blodtørstige Væsener som Tamora, brødefulde og
kraftige Naturer som Mar-garethe af Anjou og senere
Lady Macbeth, Goneril, Regan; de, der er udførte med
en vis Ringeagt for Kvinden som Anna i Richard III
eller de uelskværdige, skændesyge som Katharina og
Adriana i Ungdomslystspillene, hos hvem man synes at
kunne spore Minder om Hustruen i Stratford.

Dernæst er der de lidenskabeligt elskende unge Kvinder
fra Shakespeares Ungdom: Julie i De to Veronesere,
Venus; Titania; Helena i Naar Enden er god, og den
rette Julie.

Saa de fine, aandrige, ofte muntre unge Piger ligefra
Rosa-linde i Elskovs Gækken over Portia i Købmanden
til Beatrice, Viola og den rette Rosalinde.

Saa følger de naive, tragisk anlagte, dybt følende,
tause, der er viede til Undergang: Ofelia,
Desdemona. Gordelia.

Saa i den dybeste Forstemtheds Periode den rent
sanselige Kønstype: Kleopatra, Cressida.

Og nu tilsidst den ganske unge Pige, betragtet med
den modne Mands varme Blik, med Fryden over hendes
Ungdom og en vis Beundringens Erotik.*)

Hun var gaaet tabt for ham, som Marina var gaaet
tabt for sin Fader Perikles, Perdita for sin Fader
Leontes. Han fordyber sig i hendes Væsen med noget af
den Faderømhed, han selv fornemmer for sin Skabning
Imogen og som han i sin sidste Omskabelse til
Magikeren Prospero føler overfor sin Datter Miranda.

*) Mrs. Jameson har i sin kønne gamle Bog Shakespeares
Female Characters kun forstaaet at gruppere Kvinderne
paa ganske udvortes Maade, Hun inddeler uden ringeste
Hensyn til Tidsordenen 23 Kvindekarakterer i fire,
ret vilkaarlige Grupper: l) Characters of Intellect,
3) of Passion and Imagination, 8) of The Affections
og 4) Historical Characters. Heine karakteriserer 45
Kvindefigurer i sin Shakespeares Mådchen und Frauen,
dog de sidste 21 kun ved et Par Citater og de øvrige
uden Forsøg paa historisk eller dybere granskende
Opfattelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:16:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/9/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free