Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
me og poesi som betok oss. Hammer overgikk
sig selv i inderlighet og lyrikk. De elsket hver»
andre de to. De som ikke hadde forstått det
før, begrep det vel nu.
Fru Wolf stod og lo for sig selv i kulissen.
«Hvad er det?» sa jeg.
«Har De sett to mennesker som i den grad
viser sin egen hemmelige elskov frem for offent*
ligheten som de der?»
Stykket gikk seks ganger.
Der var ikke mange nye norske forfattere
dengang. Teatret la ivei med John Poul*
s e n s «Mødrene» i to akter. Det var ikke til
å redde. Det gikk tilbunns. Men en farse i én
akt, «Landsted tilsalgs», blev en lattersuksess av
de sjeldne. Jeg husker såvidt Irgens Hansens
kritikk. Man kunde formelig høre ham le mens
han skrev den. All den morskap som var i mig,
la jeg som instruktør ned i det. Henrik Klau*
sen var genial. Og Selmer og Olaf Hansson,
frøken Rynning og Alma Bosse glimrende alle*
sammen. Irgens Hansen betrodde mig at han
— bak i parterre — hadde sett stykket fem
ganger. Landstedet skapte fulle hus sammen
med andre små morsomheter. «Mødrene» gikk
til sine fedre. Efter tre opførelser. Frøken Promm
debuterte i «Mellem Slagene». Meget lovende.
Elisabeth Krohn bedårende i et gammelt lyst*
spill.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>