- Project Runeberg -  Grillfängerier / II. Om härstamning. Djuptyper i människotyper. Om "Jagmedvetenhet". Tillägg till Heidenstam /
15

(1898) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Fröding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gRILLFÄNgERIER. 17

din skönhet till en styggelse och utspärrade dina ben
för enhvar som gick förbi och bedref mycket horeri"
samt hela den föregående och efterföljande skildringen
är knappast mindre ohöljd och rakt på sak än det
mäst frispråkiga hos Heine såväl som hos Shakespeare
äller Bellman, ehuru skilnaden i syftet kan vara mycket
olika — hos profeten är syftet att värka afskräckande,
hos de andra är afsikten löje, satir, humor äller bara
att skildra lif sådant det är.*) Jag har t. o. m. tyckt
mig hos Hezekiel känna igen "die blauen Husaren",
som af Heine inkvarterats i ett flickhjärta, i "Assurs
söner", för hvilka Oholiba-Jerusalem brann, "ståthållare
och höfdingar, som kommo till henne präktigt klädde,
för ryttare, som redo på hästar; ståtlige unge män
allesamman." Men skilnaden mällan den skräckfulla
afskaffande hårdheten i den fornhebreiska profetian
och det spefulla lättsinnet hos den modärne skalden är
alltför himmelsvid att man på allvar häri och i andra
likhetsdrag, som kunna vara tillfälligheter, skall kunna
se någon djupare likhet. Jämförelsen mällan Heine
och Hezekiel äller andra profeter får därför tillsvidare
stå i sitt värde.

Vill jag slutligen göra en jämförelse mällan "Höga
visan" och Oskar Levertin finner jag visserligen
para-lellställen som detta i Höga visan:

"Från dig har vuxit upp en lustpark af
granatträd med kosteliga frukter, koferbuskar och
nardus-plantor, nardus och saffran, kalmus och kanel och

*) Äfven Shakspeare har dock ibland jämte löjet ett
moraliskt syfte — se t. ex. sens-moralen i Muntra fruarne i Windsor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/grillfang/2/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free