Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sibyllinerna och Völuspa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
är emellertid något helt annat. Sedan nämligen den tyske
författaren anmärkt, att sibyllinens skildring hvilar på
gamla testamentets uppgifter, framhåller han dock
särskildt tvenne punkter, hvari den förra skiljer sig från
Genesis. Den ena är, att sibyllinen låter Noa utsläppa
dufvan först och korpen sedan, medan Genesis följer den
motsatta ordningen. Den andra är, att Noa, enligt
sibyllinen, på Guds befallning hållit botpredikningar för folket
för att, om möjligt, frälsa det från undergång i floden,
då däremot i Genesis ingenting förmäles om sådana
botpredikningar. Därefter frågar sig Friedlieb, om
sibyllinens författare haft någon källa för denna sin senare
uppgift, och han tror sig hafva funnit denna källa i en judisk
tradition, på hvilken antydes i Josephus och i Talmud,
och af hvilken spår förekomma såväl hos kyrkofadern
Theophilus i hans försök att förklara namnet Deukalion
med ropet ##### ##### etc., som ock i Petrus’ 2:dra bref,
där Noa kallas en rättfärdighetens härold. På de båda
senare omständigheterna syfta de ur Friedlieb anförda
raderna.[1]
Att hednaguden Neptunus (Poseidon) skulle hafva
uppträdt och medverkat med den ende Gud, Adonai
Sabaoth, vid syndafloden är ett oerhördt missförstånd,
äfven det, i fråga om en skrift, fullt ut så monoteistisk
som bibeln och koranen, och om en episod, sådan som
den ifrågavarande flodskildringen, hvari Gud själf
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>