- Project Runeberg -  Samlede verker / 9. Siste kapitel (6. utg.) /
21

[MARC] Author: Knut Hamsun
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første del - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

21

Det var stamfarn.

Men hans norske forlovede hun sat igjen med skammen og
sin voksende uførhet, hun skulde være mor.

Barnet blev den anden d’Espard, en pike, hun fik det umiste-
lige navn og ellers intet av sin glimrende far, bare navnet. Hen-
des mor blev tvunget tre trin ned for overhodet å bli gift, å men
lille Julie d’Espard hun har nu sit navn som hæver hende et par
trin op. Hun sitter på kontor i Kristiania fordi hun heter
d’Espard og har været avsted og lært fransk. Hun vet intet
især, hun taler mellemklassens unuancerte norsk, hun kan ikke
synge mere end alle andre, har ikke lært å styre hus, kan ikke
gjøre en dags arbeide, ikke sy sin egen bluse, men hun kan
klikke på en skrivemaskine og hun har lært fransk.

Stakkars Julie d’Espard!

Men hun er så pen og brunøiet og livlig, hun lægger kanske
også litt an på å være ildfuldere end hun er, hvorledes kunde
hun ellers få vist hvad for en race hun var av! Hun er fransk,
og hun er ikke bare fransk, men sydfransk av avstamning, og
det være nu som det vil med hendes uregelmæssige oprindelse
så var hun vel ialfald et kjærlighetsbarn. Lykkelige Julie
d’Esparad! Og så underlig kan det gå: fra den dag hun kom
til sanatoriet fik hun sin betydning, frøken Ellingsen var ikke
længer den eneste perle, den eneste perlehøne på Torahus.

Frøken d’Espard kunde gjøre ting som ikke andre gjorde,
hun kunde godt uttale sig om salaten ved middagsbordet, at
den var ikke som i Frankrike, å stor forskjel på det! Når dam-
erne sat og hørte musik overlot de til pianisten selv å vælge det
han vilde spille og de bar over med fru Ruben, når hun bad om
”T’schaikovski, fordi hun var nervøs og rik. Men frøken d’Espard
hun bad om Sibelius skjønt hun både var frisk og fattig. Pok-
kers pike, men hvad skjønte hun av Sibelius! Skulde vi ikke
heller bede hr. Selmer Eyde om å spille det han vil? spurte en
gammel forarget frøken. Jo, jo, sa andre. Og så begyndte de å
snadre halvhøit videre om dette. Men allesammen forstod jo
hvorfor frøken d’Espard hadde bedt om Sibelius: det var fordi
hun sat der i sofaen sammen med en finne, hendes kavaler, en
aristokrat med et gammelt navn, Fleming, det var ham hun
vilde vise en opmerksomhet.

Pokkers pike den d’Espard! Ffter musiken var det rimelig
sengetid, men frøken d’Espard gik ut. Hun gik ikke engang
alene ut, men drog med sig finnen Fleming som var forbydd å
opholde sig i den kolde kveldsluft med sin brystsyke. De gik
og læste veirvarslet som hang i en kasse med glasdør, såvidt de
kunde se i skumringen var det trekant: tørt veir.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 10 12:46:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hamsun/6-9/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free