- Project Runeberg -  Hedda Gabler og Thea Elvsted /
11

(1892) [MARC] Author: Ragna Nielsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11 —

stændig lige, med samme ret, med samme ansvar — først da kan der
bli tale om at skifte mellem dem, at bedømme med samme maalestok.
Og hvilken udvikling i forstaaelsen af kvindens stilling ligger der ikke
hos alle Ibsens kvindeskikkelser mellem Solveig og Hedda Gabler; det
er hele kvindeemancipationens historie paa et bret. Solveig, dette
uvirkelige væsen, der kun lever i menneskers fantasi, men ved sin
skjønhed blir saa farlig for os, der arbeider for sandhed og frihed hos
kvinderne — farlig, fordi hun begeistrer de unge piger til efterligning,
saa de gjør vold paa alt, hvad der er sundt og kraftigt og
udviklings-dygtigt hos sig for at bli et saadant stillestaaende kvindelighedens
ideal for en mand. Hvor glimrende gjør ikke Ibsen selv nar af dette
i „Fruen fra Havet", hvor stakkars Lyngstrand som representant for
alle ungdommelige egoister saa inderlig naivt kommer frem med den
fordring, at Bolettes livskald skal være at gaa og vente paa ham.
Men Solveig er den sidste Ibsen’ske kvindeskikkelse, dannet, ikke efter
virkeligheden, men efter den mandlige egoismes længsel og fordringer,
og nu følger raskt efter hverandre kvindeskikkelser som representanter
for kvindesagens vækst. Vi har Petra i „En Folkefiende", kvinden,
som forlanger at faa arbeide, vi har Lona Hessel, som bringer frem
kvindernes fordring paa at faa lov til at bringe et friskt sandhedens
og ærlighedens element ind i mændenes fordærvede samfund, vi har
Nora, der bringer kvindernes fordring paa ogsaa i kjærlighedsforholdet
at faa være et menneske, være sig selv, ikke mandens dukke; vi har
Ellida, der bringer Noras fordring videre, og som repræsentant for
alle hustruer appellerer til alle gode og forstandige ægtemænd og
forlanger frihed — frihed, forat hun ogsaa skal kunne ta ansvaret paa
sig, og forat hun, den frie ansvarlige kvinde, skal kunne gi ham,
manden, mere end han nogensinde har forlangt, mere end han nogensinde
har drømt om, — og vi har Hilde, den prægtige, morsomme Hilde,
der i sit navn og sit hele væsen bringer et godt varsel om, hvad
fremtidens unge pige vil kunne udrette — det kjække, friske pigebarn, som har
en livslyst og et livsmod, som nok skal kunne seire over alt det sløve
tilvante, Hilde, som vi elsker, og for hvem vi haaber og lægger planer
— hun skal faa alt det, som vi har maattet savne. Saa er
kvindesagen vokset sig saa sterk, kvinderne har faaet saa megen
selvbevidsthed og selvfølelse, at Ibsen kan begynde at vise os det forvendte i os
selv, afgrundene i os, og vi faar fru Alving, der har solgt sig selv og
høster lønnen for det baade i forvirringen og forkjertheden i sit eget
væsen og i sønnen, som hun elsker høiest af alt i verden. Kvindens
indre er biet forkjert og forvendt, hun er raa, hun er slet, hun begaar
de laveste forbrydelser og skjuler det alt med den forstillelsens kunst,
som hun har lært sig til under den lange fornedrelsens og
undertrykkelsens tid, men Rebekka eier alligevel det, som igjen kan hæve og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:22:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/heddaothea/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free