Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
have deres Grund i den menneskelige Aand, selv om Spørgsmaalet
her skulde være noget mere indviklet end paa det
teoretiske Omraade. Baade Erkendelsesteori og Etik føre os tilbage
til Subjektiviteten som sidste Grundlag. Opgaven er netop at
vise, hvorledes der trods det uundgaaelige Subjektive i Grundlaget
kan naas en objektiv Erkendelse og en objektiv Vurdering.
Her er altsaa en Parallel mellem Erkendelsesproblemet og det
etiske Problem, som man ikke altid har været opmærksom paa.
Ligesom Grundlaget (Vurderingsmotivet) er Etikens
subjektive Princip, saaledes er den Maalestok, efter hvilken
Handlingerne vurderes ud fra dette Grundlag, Etikens objektive
Princip og bestemmer Etikens Indhold (kfr. I, 1). Vurdering
forudsætter nemlig to Ting: et Motiv, som driver til at udøve den
vurderende Aandsvirksomhed, og et Kriterium, efter hvilket
Vurderingen udføres[1].
For nærmere at godtgøre Betydningen af det her fremdragne
Synspunkt vil jeg søge at give en Fremstilling af, hvorledes
baade Etikens subjektive og objektive Princip (Grundlaget
og Indholdet) udspringe af den etiske Vurderings Natur og
Udviklingsmaade. Derved vil da det nærmere Forhold imellem
dem vinde i Klarhed. — Men da Vurderingen af Handlinger
og Livsforhold ikke blot hos forskellige Individer og Folkeslag
foregaar paa Grundlag af forskellige Motiver og efter forskellige
Maalestokke, men tillige hos hvert enkelt Individ betinges
ved sammensatte Motiver, vil det være nødvendigt, at vi tænke os
Forholdene simplere, end de i Virkeligheden ere. Intet Menneske
forfølger blot et eneste Formaal: Livet er broget og mangfoldigt
i os som udenfor os, og de forskellige Formaal kæmpe om
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>