- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
72

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Her er det netop, Værdibegrebet melder sig som uundgaaeligt.
Ti om vi kunde, vilde vi stanse Lavinen, naar den truer
med at ødelægge Byen nede i Dalen, og aflede Flodens Vand,
naar det kan bruges til at frugtbargøre vore Marker. Det
Uundgaaelige maa vi finde os i; men det staar ikke altid som Noget,
der kan blive Maal for os. Derved bliver Etik noget Andet end
Anerkendelse af den Stærkeres Ret og Underkastelse under
blinde, brutale Fakta. Her gælder det stolte Ord, som blev sagt
om Cato den Yngre, at Guderne holdt med den sejrende Sag,
Cato med den besejrede. Det Sejrende har ikke altid Værdien
paa sin Side. Erfaringen viser os baade Udvikling og Opløsning.
Hvilken af dem er egentligt Naturens »Maal«? Mefistofeles
mener, at Alt, hvad der opstaar, er værdigt til at gaa under,
og at det derfor var bedst, at Intet opstod. Hvorledes vil man
kunne gendrive ham? En konsekvent advocatus diaboli vilde i
hvert Tilfælde neppe give tabt overfor lyriske Vendinger som
f. Ex. »Livets evige Ret til at hævde sig selv« (p. 111).
Hvorledes kan der være Tale om Ret, før Etiken er traadt i Kraft?
Den »biologiske« Etik hævder jo udtrykkeligt, at »Maalet« selv
ikke kan begrundes etisk.

Naar Erfaringen viser os forskellige Bevægelsestendenser,
saa er der ikke Andet at gøre end at fastholde og begunstige
den Tendens, der for os har størst Værdi, og Værdi erfares gennem
Lystfølelse. Her komme vi da ind i den subjektive Verden,
man ikke kan komme udenom, hverken i Etiken eller i Logiken,
naar man ikke vil dogmatisere. Men der existerer ingen
Kløft mellem det Subjektive og det Objektive. Enhver Tænkning
over Værdier fører til at undersøge Betingelserne for deres
Opstaaen og derved Muligheden for at frembringe dem paany og
udvikle dem videre. Ingen Retning i Etiken har indskærpet
dette med større Energi end Nytte- eller Velfærdsmoralen. Ifølge
denne gaar det etiske Arbejde ud paa at omsætte de naturlige
Energier i saadanne Former, i hvilke de kunne virke til
værdifulde Resultater. Menneskelig Drift og Lidenskab virke ikke —
ligesaa lidt som Lavinen og Floden — altid i Retning af
værdifulde »Maal«; derfor kræver Etiken en Metamorfose af dem,
hvorved de — med Bevarelse af Energien — kunne virke i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free