- Project Runeberg -  Den store Humor : en psykologisk Studie /
116

(1916) [MARC] [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Forstaaelse og Humor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

116 HARALD HØFFDING
sætningen er kun, at Forandringerne ske i samme Retning og
efter samme Lov. 1)
Troskab mod Virkeligheden vil da vise sig i, at vi stole paa de
Love, der hidtil have vist sig at gælde for vore Oplevelser, og
ere villige til at tåge dem, som de ere, med de Goder og Onder,
de Opgaver og Arbejder, de Midler og Hindringer, som de føre
med sig.
Man kunde indvende mod det nøje Forhold, som her er hævdet
mellem Humor og det, der staar som Virkelighed, at Falstaff dog
maa kaldes Humorist, men at han jo egentligt lever paa en stor
Løgn. Hertil vilde jeg svare, at Falstaff’s komiske Virkning paa
os netop beror paa, at han indenfor den Virkelighed, han kon
struerer sig, en Virkelighed, i hvilken Alt faar den modsatte Be
tydning af, hvad det har i den «virkelige" Verden, — at han
indenfor denne Verden optræder med Troskab og Konsekvens.
Han forklarer sin Fedme ved, at Sorg og Modgang blæser et
Menneske op; han reducerer Æresbegrebet in absurdum, fordi
Æren ikke kan sætte en Arm eller et Ben paa igen ; og som den
gamle Svirebroder, han er, forsvarer han sin Sviren med, at unge
Mennesker dog ogsaa skulle leve! Med fuldt Alvor opbygges hele
det System, ud fra hvilket han fælder sine Domme. Den Verdens
orden, han konstruerer, lader netop Individer som ham staa som
berettigede. Hans Humor er Trofasthed mod det Virkeligheds
billede, han har dannet sig, og som han ufortrødent fastholder
overfor Vennernes Kritik og ydre Forholds Indgriben.
Naar Falstaff ikke blot selv optræder som Humorist, men og
saa tåges humoristisk af os, er det, fordi hans Billede faar sin
Plads og sin Betydning gennem Kontrastvirkning indenfor hele
det Billede af den alvorlige Tid og dens Kampe, som Shakespeare
opruller i «Henrik IV". Han maa ses i hele denne Sammenhæng
for at kunne stemme os humoristisk. Sidney Lee mener, at naar
Falstaff virker humoristisk, er det, fordi Kontrasten mellem hans
Alderdom og hans kaade Levevis bringer det melankolske Ele
ment ind, som ikke kan undværes i Humoren. (Life of Shake
speare p. 245.) Men en saadan moralsk Betragtning vilde ganske
*) Smlg. Psykologi. VB, 9; VI C, 6. — Persmlighetsprincipen i Filo-
sofin, p. 18—27.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhhumor/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free