- Project Runeberg -  Den store Humor : en psykologisk Studie /
164

(1916) [MARC] [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Humor og Filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

164 HARALD HØFFDING
Stade som rent formelt og negativt og betragter ham blot som en
ufuldkommen Forgænger for Hegel. Men medens for Hegel alle
aandelige Livsformer vare ufuldkomne Former for filosofiske Spe
kulationer, hævdede Solger, at den højeste Livsform maatte være
en saadan, til hvilken Filosofi, Kunst og Religion hver ydede
sit Bidrag.
\Mangelen ved den romantiske Humor, en Mangel, der træder
mere frem hos Solgers Forgænger Jean Paul end hos Solger selv,
bestaar i, at der ikke kommer noget positivt Forhold mellem det
Smaa og det Store. Der lægges overvejende Vægt paa Umulig
heden af en fuldkommen Fremstilling af det Højeste. Den store
Humor naar først sin fulde Udfoldelse, naar det Smaa og det Begræn
sede ses som nødvendige Former for det Store og Uendelige og
derigennem faa positiv Betydning. Den romantiske Humor kunde
føre, og førte ogsaa, til Ringeagt overfor Erfaringsvidenskaben og
overfor praktiske Reformbestræbelser. Hos Carlyle ville vi tydeligt
se dette. Det realistiske Element i den store Humor, som udsprin
ger af dens Troskab mod Virkeligheden, kommer ikke til sin Ret
i Romantiken. Hverken Tragedien (Kap. V) eller Forstaaelsen (Kap.)
VI) eller Handlingen (Kap. VII) — de tre Omraader, overfor
hvilke Humoren skal vise sig paa én Gang i sin positive Betyd
ning og i sin nødvendige Begrænsning — anerkendes i deres Selv
stændighed. —
Sin fulde Udvikling har den store Humor ikke naat i tysk
Aandsliv. Den tyske Humor bevarer mere eller mindre en roman
tisk spekulativ Karakter. Den engelske Humor er mere jordbunden,
men paa Virkelighedens faste Grund er saa Shakespeare’s Verden
.af vældige Skikkelser i dramatisk Vexelvirkning voxet frem, en
Verden, i hvilken den inderligste og tillige den mest plastisk ud
formede Humor fremtræder. — Det er karakteristisk, at det fran
ske Sprog bruger den engelske Form (humour) for at udtrykke
Humor i den Betydning, i hvilken vi her tåge den. Den Sammen
smeltning eller Organisation, den store Humor forudsætter, synes
ikke at have naturlige Betingelser paa fransk Jordbund. Det er i
hvert Tilfælde mere karakteristik for det franske Naturel at svinge
mellem meget forskellige Stemninger, som kunne udfolde sig i en
vis Uafhængighed af hinanden. Derved forklares de Overraskelser,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhhumor/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free