Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om äktenskapet (1841)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
gynien varit eller är allmän, tillväxt äfven till urartande och att
således onaturliga utsväfningar, i synnerhet pæderasti, der äro vanliga.
Den andra af de emot äktenskapet fiendtliga åsigter och
inrättningar, på hvilka jag nu har afseende, är det manliga celibatet.
Qvinnans celibat är nämligen af en helt annan betydelse och ej
genom det väsendtliga i sin princip i motsat9 emot äktenskapet, ehuru
det kan blifva det genom för stor utvidgning af dess inrättning eller
rättare genom ett skeft och ofullkomligt utförande af dess idé.
Ändamålet dermed är nämligen att erkännah eligheten af qvinnans
betydelse och göra idéen deraf vördad och gällande. Denna princip låg
sannolikt till grund för den numera alldeles förgätna culten af
Venus Urania och äfven. åtminstone till någon del, för den sedermera
så djupt förnedrade Astarothstjensten, samt historiskt mer bevisligt
för den dyrkan, som egnades åt Diana och Vesta, och framför allt
för den sida af den catholska culten som utgjordes af den heliga
Jungfruns hyllning. När man afskiljer det mvthiska ifrån alla dessa
utvecklingsformer af den religiösa vördnaden för qvinnan, dess oskuld
och kyskhet, qvarblifver såsom deras väsendtliga innehåll, den djupa
och sanna idéen, att den genom qvinnan framträdande generationen
är helig, och ett omedelbart uttryck af lifvets eviga grund, samt
att vördnad för denna det gudomligas första uppenbarelse är
nödvändig, för att menniskan äfven för öfrigt skall intill detsamma kunna
sluta sig och komma i åtnjutande af dess styrelse, skydd och vård.
När man åter uppfattar qvinnans såsom helig erkända dygd, ej blott
3åsom ett inom tempelgården eller klostret inneslutet föremål för
vördnad, utan såsom en activ kraft, som förädlande och helgande
skall genomtränga menniskans varelse i dess helhet, blir det tydligt,
att den fullständiga utvecklingen af den idé, som innebodde
Jungfrulighetens cult, är med det verkliga äktenskapet väsendtligen
identisk. Det qvinliga celibatet är således, i stället för fiendtligt eller
opponeradt emot äktenskapet, endast det första utvecklingsstadiet af
dess idé. Om man vid betraktelsen af äktenskapet, såsom historiskt
factum, håller sig blott till de enskilda fallen, synes det väl som
den ifrågavarande idéen om jungfrulighetens helighet derigenom
snarare blifvit fördunklad än fullständigt utförd; men om man uppfattar
det i dess belhet och således vinner fullständig insigt uti den djupa
förädlingskraft, som derigenom verkligen utvecklat sig och inverkat
ej blott på sedernas yttre character, utan äfven på tänkesättet,
måste omdömet utfalla annorlunda. Vördnad för den jungfruliga
oskulden tillhör väsendtligen äktenskapets idé; och denna är blott ofull-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>