Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om äktenskapet (1841)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ständigt utförd, om deu förra vanvårdas och ej skyddas emot för*
hållanden, som oupphörligt blottställa den för Härdens,
njutnings-begårets och nödens frestelser, samt om det rådande tänkesättet i
afseende på densamma är djupt smittadt af misstroende och hån.
Å andra sidan intygar historien, att äktenskapets idé väsendtligen
sammanhänger med vördnaden för den qvinnliga dygden, och att i
följd deraf den sednare, genom celibatets ensidigt utförda och
onaturligt vidmagthållna inrättning, mer förlorat än vunnit. Detta
celibat är nämligen negativt och söker att verka till begärets
kuf-vande, men det gör ensamt detta och saknar derföre det positiva,
som består uti att befordra kärlekens magt, och det är således
begripligt huru det i hufvudsaken eller i allmänhet måste förfela sitt
ändamål. Äktenskapet åter uppfattar idéen fullständigt
Det manliga celibatet deremot utgår ur en annan princip. Det
anser nämligen icke blott propagationsbegäret, utan äfven
generationen sjelf och dess uttryck, kärleken, såsom oheliga och hinderliga
för uppnåendet af personlighetens högsta bestämmelse. Då denna
bestämmelse ursprungligen uppfattas egoistiskt och celibatet deraf
blir en följd, antingen såsom samhällsinstitution eller i kraft af den
enskildes fria val, är dess fiendtlighet emot det verkligt meuskliga
väl temligen tydlig; men det är egentligen icke detta celibat, som
nu är i fråga. Det, som åter närmare sammanhänger med vår
betraktelse, är det, som uppfattar eller sträfvar att uppfatta
personlighetens högre och heliga betydelse, men anser denna fordra en
fullkomlig emancipation ifrån qvinnans och slägtets magt
Omöjligheten att på denna ensidiga väg komma till sann åskådning af det
heligas idé och till verkligt beroende af dess bud är ofvanföre yrkad;
och utan att återupprepa hvad som således nyss blifvit sagdt, anser
jag mig kunna hänvisa till historien för att finna fullständig
bekräftelse deraf, att denna ensidiga hyllning af det heliga ej förmått
skydda emot egoismens inre magt Denna har tvärtom förmått göra
sig i ytterligt hög grad gällande och, då den hos de bättre
fram-trädt såsom en nästan alldeles obegränsad herrsklystnad, har den åter
hos personer af gröfre och kroppsligare lynne öfvergått till ett
förvildande njutningsbegär, som, då yttre förhålladen hindrat dess
tillfredsställande, ej sällan föranledt vansinnighet och dessutom i andra
fall utgjort den hemliga grunden till charakterens våldsamhet
grymhet och blodtörstighet Derigenom att detta celibat ansett
generationen sjelf för ohelig och förnedrande, har det i hög grad bidragit
till den bedröfliga, och osedlighetens inre magt kraftigt understöd-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>