- Project Runeberg -  Camilla Collett /
42

(1913) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tidsstrømninger.

ALLEREDE i 1830-aarene spores de første
dønninger av den realismens bølge, som i 1850-aarene
skyllet ind over norsk aandsliv, og som toppet sig
i Camilla Colletts psykologiske roman Amtmandens
Døtre.

Anton Martin Schweigaard, den senere berømte,
juridiske professor, begyndte bevægelsen herhjemme.

I 1833 holdt han i det nylig stiftede
Studenterforbund, som under Wergeland—Welhaven-feiden
hadde skilt sig ut fra studentersamfundet, et æstetisk
foredrag, hvori han hævdet, at digterne i likhet med
Goethe i „det virkelige Livs friske og indholdsrige
Sandhed maatte hente Stoffet til sine poetiske
Præstationer", at det gjaldt at kjende menneskelivet for
at kunne gi en sanddru, realistisk skildring av det.

Disse anskuelser stod i inderlig pagt med
tendenser, som ogsaa hadde git sig uttryk i Welhavens
produktion.

Welhaven og Schweigaard optok paa dette punkt
et betydningsfuldt samarbeide.

Det var Schweigaard forbeholdt at trække de
store, bestemmende linjer for den nye frembrytende
kunstretning og med logisk konsekvens at stille den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:25:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hlcollett/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free