- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 2. 1700-talet /
35

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teologi och filosofi - Fritänkeriet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

såsom atheorum, naturalistarum, deistarum,
antiscripturariorum, indifferentistarum och andra dylika villfarelsers
grundliga vederläggande skulle syssla“. Men detta hjälpte
naturligtvis alls intet. De präster, som ville gälla såsom
bildade, visade sig, åtminstone i det privata umgänget,
mycket undfallande mot “filosoferna“, även om de någon
gång ansågo sig böra anslå en mera kyrklig ton mot den
moderna “otron“. Så t. ex. berättar Kellgren om ett
samtal, som han haft med biskop Wallquist med anledning
av ett av denne utfärdat herdabrev: “Jag gjorde honom
en reproche för utfallet mot upplysningen och filosoferna,
och därpå svarade han mig uppriktigt, vad jag redan
gissat, att det skett för att göra en homage åt en viss hög
herres tänkesätt och att han för övrigt blott ment några
fanatici“. Och även predikostilen tog intryck av denna
“filosofi“. I stället för “Gud“ föredrog man att begagna
den upplystare termen “det högsta Väsendet“ o. d., de
dogmatiska frågor, om vilka intresset förut kretsat, skötos
nu alldeles i bakgrunden för allmänna moraliska betraktelser,
någon gång t. o. m. för rent ekonomiskt praktiska; så
berättade Thomander, att han i sin ungdom hört en präst,
som med anledning av texten om Änkans son i Nain
predikat om nyttan av att förlägga kyrkogårdarna utanför
staden. Och i stället för den gamla lärda predikan på
1600-talet kom nu ett från den världsliga vältaligheten
lånat, blomstrande och frasrikt föredrag, vars främste
mästare Lehnberg var. Man har därför något elakt
karakteriserat hans predikningar såsom “äreminnen över Kristus“.
Någon förföljelse mot den religiösa radikalismens målsmän
förekom därför icke, trots de ännu existerande stränga
lagarna. Mot en eller annan svärmare bland det lägre
folket kunde man väl gripa in, men även detta numera
ganska sällan, och bibelparodier såsom Gubben Noak kunde
opåtalt utgivas såsom skillingtryck.

Mysticismen.



Dock må man ej överdriva utbredningen av 1700-talets
religionslöshet. Under dess förra del fortlevde ännu i vida
kretsar det föregående århundradets naiva tro, och frånser
man huvudstaden, gjorde den det ännu ganska mycket
även under dess senare del. De män, vilka såsom Geijer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/2/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free