- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 6 (1904/1905) /
554

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 35. Den 28 Maj 1905 - Den Elmqvistska gjutningsmetoden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN ELMQVISTSKA GJUTNINGSMETODEN.

1 Nationalmuseum öppnades på tisdagen i denna
vecka en utställning af konstnärliga gjutningar efter
skulptören Hugo Elmqvists metod, hvilka torde vara
af epokgörande slag. De vackra sakerna skola inom
kort utställas i Hamburg, och ^utlandet får sålunda
tillfälle gifva sitt omdöme om_den nya märkliga
svenska uppfinningen.

Vid konstgjutningar betjänar man sjor i allmänhet
af den s. k._ bindstycksformningen öfver fast modtll.
Modellen måste då ofta styckas i flere delar, och"hela
proceduren med bindstycken, gjutflaskor o. s. v. lämnar
mycket öfrigt att önska. En mängd] efterarbete måste
alltid företagas.’ Alla fogar måste öfverciceleras"och alla
gjutgrader borttagas* och likaledes öfverciceleras. Allt
detta har naturligtvis ett menligt inflytande på det
konstnärliga resultatet. Man har därför sökt att i stället
använda helformningsmetoder, d. v. s. formning öfver
hel s. k. utsmältningsmodell. Dylika metoder ha
begagnats sedan urminnes tider, men öfvergifvits såsom
otillförlitliga.

Den svenske skulptören Hugo Elmqvist har
emellertid, såsom dagsprässen vid olika tillfällen omtalat
efter mångåriga experiment uppfunnit ett system för
helformningsmetod, som tyckes alldeles förträffligt.

Tillvägagångssättet är i korthet följande: Modellen
framställes af en lätt modellerbar pasta. I och omkring denna
pasta-modell gjutes kärn- och formmassan. Modellen bortsmältes
därefter. Den för formens upphettning använda ugnen, utvecklar
den för aflägsnandet af gaserna
nödiga värmen och erbjuder
genom sin konstruktion betydande
fördelar framför alla hitintills för
dylika ändamål använda ugnar.

Det färdiga gjutgodset utmärker
sig i synnerhet genom det
noggranna återgifvandet af alla
modellens detaljer. Af största
betydenhet är således metoden för
all konstreproduktion i metall.

De föremål, som exponeras å
Nationalmuseum, äro af brons,
silfver och guld. Vaserna äro delvis
dekorerade med direkt från
naturen och i ett med vasen gjutna
växter och insekter. Oxiderna
visa ett förtjusande färgspel och
sammanhänga intimt med
metoden, enär. cicelerade bronsytor
äro omottagliga för själfoxid.

Aktiebolaget Elmqvistska
gjut-ningsmetoden, som uppfört en
fabrik vid Hagalund, är innehafvare af patentet. Bolagets hufvudändamål
är att här och i utlandet sprida reproduktioner af lämpliga svenska
skulpturverk.

Fackmän, sådana som Carl Millès m fi., ha uttryckt sin beundran öfver
de utomordentligt] vackra, konstnärliga resultaten, och det ser nästan ut,
som om Sverige i konstgjutning skulle komma att slå både Frankrike och
Belgien.

H 1 Ha sluVKHnLMSFOTOGRAP. KUcltt; Bengt Silfversparre.

ETT FLICKHUFVUD, af Hugo Elmqvist, gjutet efter
dennes nya helgjutningsmetod.

B. 8 D:l SluVKWILIuxHITOQRAF. Klichf: Bengt Silfversparre.

GOSSE, af H. Elmqvist.

FVto. HVAR 8 DAU. Kliché: Bengt Silfversparre.

VAS, af H. Elmqvist. Vasens
dekorering är gjord direkt från naturen

- 554 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:39:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/6/0570.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free