Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 37. Den 11 Juni 1905 - Nils Edvard Kreuger - Claes Adelsköld
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
NILS EDVARD KREUGER.
TILL PORTRÄTTET^ Å _ FÖREGÅENDEISID/lS
NILS KREUGER: »VID ÄGOGRÄNSEN». — »EFTER OVÄDRET».
Foto. HVAR 8 DAO.
Klichf: Bengt Silfversparre.
Konstnärsförbundets 20-årsutställning i den
provisoriska paviljongen på Djurgården vid Stockholm
har, såsom var att vänta, blifvit en storartad framgång.
Publiken strömmar dag efter dag ifrigt till, och
förtjusningen är allmän. Det enstämmiga omdömet
lyder: Se, hvilken frisk, frodig, nationel och
fängslande målare- och bildhuggarekonst Sverige i
närvarande stund äger! Se hvilken djup
människoframställning och hvilken själfull, stämningsfull
naturtolkning. Och hvilken storhet, hvilken monumental bredd
litet hvarstädes.
H. 8 D., som redan förut visat åtskilliga bilder från
minnesutställningen samt lämnat en redogörelse för
konstnärsförbundets uppkomst och verksamhet, har i
dag å sin första sida bilden af en af förbundets
yppersta medlemmar, ledamoten af dess styrelse, Nils
Kreuger, hvilken på utställningen är synnerligen väl
representerad med målningar och teckningar på färglagd grund.
Född i Kalmar 1858, var K. 1876—80 elev af
Perséus samt gick därefter några månader vid Fria
konsternas akademi. Han studerade sedermera i
Frankrike 1881—87. Åren 1887—96 var K. bosatt i
Varberg, i det att han dock tillbringade tiden hösten 1888
—hösten 1889 i Paris. Efter år 1896 har K. varit
bosatt i Stockholm.
"Nils Kreuger — skrifver Nordensvan i Svensk
konst och svenska konstnärer i 19:e århundradet —
liksom Nordström, började med att nyktert och
kraftigt afbilda den gifna verklighetens form och färg och
framför allt återgifva luftens och ljusets inverkan på
föremålen. Hans första själfständiga studier i Paris
behandlade hästar i arbete. På salongen 1883
debuterade han med en stor, duktig studie, framställande
ett stenlass med en rad hvita hästar före, knagglande
fram på en dammig landsväg i ljus gråstämning.
"Vårplöjning" följde sedan samt flera motiv från
holländska kusten och från Paris’ utkanter — oftast
vin-ter- eller regnstämningar i skymning eller dimma.
Och då han flyttade hem till Sverige, blef han den
nordiska höstkvällens och vinterskymningens målare.
I små, osökta, karga motiv — den ödsliga
småstadsgatan med skymning öfver husen och trädgårdarna,
det bleka månljuset öfver byggnaderna och öfver den
tomma vägen, som förlorar sig i dunklet,
vintereftermiddagens stämning öfver isen, där några helt
obestämda skuggor af skridskoåkande skymta fram —
har han förstått att lägga in en lika vek som fin
känsla af stämning från de timmar, då det hvarken
är dag eller natt, hvarken ljust eller mörkt. Han
förstår att gifva en stark och fulltonande känsla af
naturens hvila, lugn, stillhet, en karaktärsfull och själ-
full poesi, fri från hvarje drag af känslosam romantik.
Men Kreuger är långt ifrån uteslutande
skymningens målare. Redan 1885 utställde han en stor
som-margassig utsikt från Ölands kust med en flock kor
stående ute i vattnet, som speglar den ljusblå
nordiska julihimlen med dess sommarskyar. Från Ölands
slätibygd och från västkustens stränder har han lämnat
många delikata, genom stämningens frihet och
sanning tilltalande små utsikter". — —
Så långt Nordensvan.
Men Kreuger har under de senare åren icke stått
stilla, utan allt mera utvecklat sig. Hans konst har
blifvit allt mera monumental, antingen den begagnar
sig af små eller stora format. Kreuger har slagit sig
på teckning lika mycket som på målning, och han
har inom teckningskonsten åt sig utbildat en säregen
teknik. På den färglagda grunden nedkastar han en
mängd små svarta streck och punkter — och däraf
uppkomma förunderliga verkningar. Djurbilderna —
ty till djuren, kor och hästar håller Kreuger sig nu
mer än någonsin — framstå så kraftiga och
dekorativa, att man
väl aldrig förut
sett något
dylikt. Och när
Kreuger
använder oljefärgen, uppnår
han samma
breda
storhetsverkan.
Hans
ungdoms skapelser kunna
nästan sägas vara
miniatyrer i
jämförelse
med hvad han
nu gör.
Dessutom
är Nils
Kreuger utmärkt
äfven på
karikatyrens område. Han är
äfven där
monumental.
— 584 —
Fote. Kaleb Tor in, Alingsås.
MAJOR CLAES ADELSKÖLD,
på hvars initiativ och.energiska
tillskyn-dan Alströmerstatyn i Alingsås tillkomm it.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>