- Project Runeberg -  Henrik Ibsens samlede værker / Tredje bind /
ii

(1898-1902) [MARC] [MARC] Author: Henrik Ibsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bibliografiske oplysninger ved J. B. Halvorsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

II

(Forf.s Udtryk i et Brev til den samme Kritiker fra
omkring 1871) i "en energisk Produceren". Helt uden
Tilknytningspunkter til Virkelighedens Oplevelser er
Digtet dog ikke. Nogle af de Ideer, som er
udformet i Stykket, skriver sig fra den Stipendierejse,
som Forf. foretog fra Lom til Lyster i de første
Dage af Juli 1862, tildels i Uvejr, over Ødemarken
paa Sognefjeld under Snebræen Fanaraaken,
Horungerne m. v. Nedstigningen til Fortundalen er det,
som nærmest haves for Øje i Slutningen af 1ste
Handling (Brands Monolog og Scenen med Gerd
S. 29 ovfr.). Forbilledet for Brands Moder var
væsentlig en storættet Bondekone fra Gaarden Graffer
i Lom, nærmest saaledes som hun kort før Ibsens
Sommerrejse deroppe var optraadt i en
Testaments-sag. Og endelig er det sikkert, at Ibsens personlige
Kjendskab til den norske Prest G. Lammers i Skien
og den af ham rejste kirkelige Bevægelse i Midten
af 50-Aarene har øvet vel saa stor Indflydelse paa
Udformning af selve Brand som Studiet af S.
Kierkegaard.

Paa Theaterudstillingen i Kjøbenhavn Sommeren
1898 saaes blandt adskillige andre interessante Ting
Digterens egenhændige Haandskrift til dette Værk.
Det viste sig at være mindre en kaligrafisk Renskrift,
saadan som Ibsen’ske Manuskripter fra de to sidste
Aartier, end et af disse Haandskrifter, hvor man
gjennem O verstrygninger og Rettelser delvis kan følge
Forfatterens formelle Udformning af Arbejdets
Enkeltheder. Fra først af var Digtet ikke planlagt i
dramatisk Skikkelse. Forfatteren skrev til en
Begyndelse 3-4 Ark som en Fortælling i Versform, men
forkastede igjen det skrevne, tilintetgjorde det og
benyttede intet af det første Udkast, da han havde
fundet den Form, hvori Digtet Efteraaret 1865 blev
sendt op til Kjøbenhavn for at bydes frem til For-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:29:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ibsen/3/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free