- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
646

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

„Med det første vil der paa Charlott enborg Slot igen blive begyndt
med den italienske Opera“. Denne Meddelelse rettes en Uge efter
dertil, at Charlottenborg i en nær Fremtid vil blive omdannet til et
Malerakademi, hvorfor den franske Komedie (der havde benyttet
Salen paa Charlottenborg under Italienernes Fraværelse) i Foraaret
vil blive flyttet til en Sal i Kristiansborg Slot. „For nogle Dage
siden“, læses der videre, „ankom Herr Mingotti, Chef for Operaen,
der i denne Vinter vil blive fremstillet paa den danske Skueplads;
han medbragte forskellige dygtige Sangere". Mingotti var denne
Gang ikke engageret; han kom hertil paa egen Risiko, men han
modtog fra Kongen en saa rundelig Pengehjælp og fik saa
betydelige Lettelser i Henseende til Afgifter1), at han uden Fare mente at
kunne vove Forsøget.

Saisonen begyndte paa Dronningens Fødselsdag, den 28nde
November og sluttede hen imod April, men den bragte kun Mingotti
lidt i Kassen. Forgæves anstrengte den italienske Entreprenør sig
for at lokke Folk til, „men hverken Kongens hyppige Besøg, Hoffets
levende Bifald eller Personalets Kunst formaaede at fylde Huset"2).
I Haab om bedre Held indfandt Mingotti sig ikke desto mindre igen
de to følgende Saisoner, men fik ikke andet for det, end at han
hver Gang drog herfra fattigere, end da han kom. Efter at have
endt Saisonen 1755—56 var han omsider kommet saaledes paa
Knæerne, at han ikke længere kunde holde Foretagendet oppe.
Nøden tvang ham til at erklære sig Fallit. Alle hans personlige
Ejendele blev beslaglagte af Skifteretten, og den engang saa fejrede
Impresario stod dér uden engang at have Midlerne til at komme
herfra og paabegynde en ny Virksomhed andet Steds.

Egentlig var det ganske naturligt, at den italienske Opera ikke
vedblivende kunde gøre Lykke hos os. Folk forstod ikke Sproget,
og de med Løb og Triller udpyntede Arier faldt ikke her til Lands
i Menigmands Smag. Da den italienske Opera i Aaret 1747 endnu
havde haft Nyhedens Interesse, stillede det sig anderledes, da maatte
alle derhen: men da den nu havde bestaaet i ni Aar, brød Folk
sig ikke mere om den. Det fremmede Musikskuespil hørte kun den *)

*) Kongen skaffede ham frit Lokale i det ny Teater, de danske Skuespillere
den Gang lige, til eget Brug, havde ladet opføre paa Kongens Nytorv, og
overlod ham sine Hofmusikere til fri Benyttelse.
s) Overskou: Teaterhistorie.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0672.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free