- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
647

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fine Verden til, og denne var i København ikke saa stor, at det
kostbare Foretagende kunde bestaa alene ved dens Støtte.

Uden Gavn for Udviklingen her hjemme blev Italienernes Besøg
dog ikke. København fik ved dem for første Gang Begreb om,
hvad Sangkunst havde at betyde. Snart ser vi derfor nu de første
smaa Spirer skyde frem til Udviklingen af et indenlandsk
Sangspil, baaret af indfødte Kræfter.

Impulsen gav, morsomt nok, her ligesom i Tyskland og Frankrig
det italienske komiske Intermezzo.

I det Interregnum, der bestod mellem Mingotti’s Gæstespil 1747—
50 og 1752—56, havde Scalabrini, dels for at skaffe sig en
Bifortjeneste, dels for at glæde Hoffet, søgt og faaet Tilladelse til at
opføre italienske Intermezzo’er paa den danske Skueplads. Denne Art
Stykker kunde, som bekendt, lade sig opføre med kun to Personer,
og den ene af disse besad Scalabrini allerede i sin Hustru, der var en
ypperlig Bufifosangerinde. Som hendes Medspiller engageredes den
italienske Sanger Gagiotti. der havde hørt til Mingotti’s Trup og
efter hans Bortrejse var blevet tilbage i København.

Det italienske Intermezzo formaaede ikke længe at fængsle det
danske Publikum, men det trak Følger efter sig, der ikke desto
mindre gjorde dets Indførelse til en Art Begivenhed i den danske
Musiks Historie. Ikke saa snart havde nemlig Scalabrini gjort Hoffet
bekendt med den ny Genre, før to danske unge Piger modigt traadte
i Italienernes Fodspor. Da Kongen i Efteraaret 1751 opholdt sig i
Lyngby, som Gæst hos den engelske Gesandt, fandt man paa at
underholde ham med Pergolese’s „La serva padrone" opført af
Stadsmusikant Berg’s1) to unge Døtre. Ypperligt instruerede af
Gagiotti og den fra det musikalske Societets Historie velbekendte
Kantor Iversen, skilte de to unge Piger sig godt fra Forsøget og
vandt især Bifald hos Kongen. Næste Vinter vovede de sig derfor
frem i Hovedstaden og optraadte i Faderens Teater i Læderstræde
med hele tre italienske Intermezzo’er, nemlig „Grullo e Moschetta",
„La serva padrone“ og „Porfugnacco“. Huset var trods de høje
Priser hver Gang fuldt til Trængsel og Bifaldet stort.

Efter hin Intermezzoopførelse i Lyngby havde Kongen omtalt

x) Stadsmusikant Berg var den Gang en velkendt Mand i Københavns
Musikverden. Hans Hus i Læderstræde var el søgt Koncertlokale, og han havde
det Hverv, med sine Folk, at sørge for Orkestermusikken til den danske
Skueplads.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0673.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free