Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Af Giinkas ikke ret talrige Værker kan endnu nævnes Kamarinskaja, en
National-dans-Fantasi for Orkester, den ufuldendte Symfoni Taras Bulba og en Del
Romancer og mindre Klaverstykker.
Det var den romantiske Digtning, der først for Alvor afdækkede
det nationalrussiske Temperament, og denne Digtnings Hovedrepræ-
Fig. 248. Giinkas Nodeskrift (formindsket;.
sentant Puschkin havde særlig inspireret Giinka til hans
nationale Musikergærning. Giinka vendte sig første Gang til Folkets Viser
og Danse og optog dem direkte eller kunstnerisk omdigtede i sine
Operaer og Orkesterstykker, og han gav første Gang det
ejendommelige, tungsindige og ubeherskede nationale Temperament musikalsk
Udtryk. I Livet for Czaren har Lokalfarven, en af Romantikens
Yndlingsidéer, særlig ligget ham paa Hjærte, og han gengiver,
udmærket truffet, Modsætningen mellem Russer og Polak. Buslan og
Ludmilla er neddykket i russiske og østerlandske Folkesagns og
-danses Poesi. Men Giinka gik forsaavidt naivt og umiddelbart til
Værks som der ved Siden af de udprægede russiske Partier i hans
Værker staar — navnlig i Livet for Czaren — lidet selvstændige
Afsnit, der tydelig nok nedskreves under Webers, Boieldieus, ja
Doni-zettis Indflydelse; og i de store, pragtfulde Kor synes den Sikkerhed i
Opbygningen, som Studiet af de tyske Klassikere (Beethoven) har
meddelt Giinka, at danne Basis for Udviklingen af folkelige eller
gammelkirkelige Motiver. — Giinka var en ægte og sund Musikbegavelse,
en rig Melodiker, hvis specielt russiske Ejendommelighed strømmede fra
en naturlig Kilde af stærk Medleven med det nationale. Om den
kunstneriske Omhu og Indsigt, hvormed han arbejdede, vidner ikke
mindst den harmoniske Behandling, i hvis Finhed og undertiden
nyskabende Dristighed allerede Spirerne til det senere russiske
Raffinement paa dette Felt er at finde. I det Hele blev Giinka — skønt
næppe nogen egentlig karakterfuld eller energisk Personlighed —
ved Forholdenes Magt betragtet som Hovedet for en Skole, der
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>