Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Viktor Rydberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Rydberg. Visserligen finnes även här mycket av
sensationsromanernas stoff: bovar, som i ett skrin dölja de papper, som bevisa att
romanens hjälte Benoni är son och arvtagare till en rik godsägare,
en i sömnen vandrande gesäll, som i sitt somnambula tillstånd stjäl
skrinet, varigenom papperen slutligen komma i Benonis händer,
nattliga vandringar i fästningskasematter, en ädel stortjuv m. m. Men
tonen är dock en annan än i Rydbergs föregående alster. Till
en del beror det på att han här fått ett nytt mönster. Hade de
föregående romanerna varit skrivna i skräck- och sensationsromanens
stil, så har nu Dickens, och närmast dennes Oliver Twist, blivit
förebilden. Därför finnes i Benoni Strand en helt annan realism än i
de tidigare verken. Det är Jönköpingsförhållandena som skildras, och
de erfarenheter den fader- och moderlöse Benoni får göra av dess
fattigvård och dess skolor ha som grund Rydbergs egna
barndomsupplevelser. Samtidigt har skildringen emellertid även en tydlig tendens,
men den är nu icke, som i Positivspelarne, abstrakt
revolutionsdyrkan, utan — helt i Dickens’ anda — mycket konkret riktad mot de
sociala missförhållandena, sådana de uppenbarade sig i Jönköping.
Sannolikt är att vi, som Svanberg hävdar, i denna tendens samtidigt
få se ett spår av Thorsten Rudenschölds humanitärt reformatoriska
idéer. Benoni Strand förblev emellertid ofullbordad liggande bland
Rydbergs papper.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>