- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
36

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Fra Jerobeam I til Jerobeam II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

648
formaal. Den rabbinske anskuelse, at de har datmet
skoler, hvor thora*) og den hellige historie blev
foredraget, overfører senere forhold paa den gamle
tid. Stor betydning havde de i det hele tåget ikke.
Men af og til stod frem iblandt dem en mand, i
hvera den aand, der blev fostret i deres ring, paa
en vis maade eksploderte. Historisk virkning øvede
altid kun disse enkelte storheder, der ragede frem
over sin stand og endog traadte i opposition til
den, men dog stedse i den fandt sin støtte. For
billedet for saadanne profeter, som vi imidlertid
ikke med urette er vant til at betragte som sande
profeter, er Elias fra Thisbe i Gilead, kong Akabs
samtidige.
Altfor indtagen i sin dronning Jesabel, havde
Akab i Samaria grundlagt et tempel og en rig
gudsdyrkelse for den tyriske Baal. Meningen der
med var ikke at gjøre Jahve nogen skade, Jahve
blev rigsguden baade for ham seiv, for hans sønner
Ahasia og Joram og hans datter Athalia. Om øde
læggelse af Jahves altere og forfølgelse af hans
profet var ikke tale, ikke engang om at indføre
fremmed gudstjeneste udenfor hovedstaden. Da saa
ledes Jahves herredømme over Israel ikke blev
traadt for nær, fandt folkets tro gudsdyrkere intet
usømmeligt i en fremfærd, som ogsaa Salomo 100
aar tidligere havde brugt. Kun Elias nedla ind
sigelse derimod. For ham var det en halten til
begge sider, en uforenlig modsigelse, at man ærede
Jahve som Israels -gud og dog byggede et gudshus
i Israel for Baal. Mængden havde han ikke paa
sin side, den saa med undring paa ham, men for
stod ham ikke.
Enslig ragede denne profet, den mest stor
*) Den akrevne jødiske lov.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free