- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
37

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Fra Jerobeam I til Jerobeam II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

649
slagne helteskikkelse i bibelen, frem over sin tid.
Sagnet kunde fastholde hans billede, men ikke hans
historie. Man har mere det übestemte indtryk af,
at der med ham begyndte et nyt afsnit i religions
historien, end at man kan afgjøre, hvori forskjellen
mod tidligere tider ligger. , Efterat Jahve nærmest
i kampen mod ydre tiender havde grundlagt nationen
og riget, begyndte han nu iridenfor nationen, paa
aandelig grund, en strid mod de fremmede elementer,
som indtil da temmelig uhindret havde turdet brede
sig. Rechabiterne, som dengang stod frem, gjorde
i sin iver for Jahve indsigelse mod hele den paa
agerdyrkning grundlagte kultur og gik ifølge sine
grundsætninger tilbage til det ur-israelitiske nomadeliv
i ørkenen. Naziræerne afholdt sig idetmindste fra
vin, hovedmærket paa den dionysiske civilisation.
Herpaa gik vistnok Elias ikke med ellers havde
han nok været mere forstaaelig for mængden. Men
idet han forstod den aand, af hvilken disse under
ligheder fremgik, saa han i Jahve en herre, med
hvis tjeneste ingen anden kunde forliges. Grund
læggelsen af hint kongelige tempel for den tyriske
Baal i Samaria gav ham leilighed til kamp mod
baalsdyrkelsen i det hele, imod den sammenblanding
af begge religioner, hvorfra kun faa i Israel havde
holdt sig fri. For ham var Baal og Jahve en dyb
og praktisk modsætning; de kunde ikke begge.ha
ret og staa ved siden af hinanden. For ham gaves
der ikke paa forskjellige omraader ligeberettigede
tilbedelsesværdige • kræfter, men overalt kun én
hellig og én mægtig kraft, der ikke som Baal
aabenbarede sig i naturens liv, men som Jahve i
aandens sædelige fordringer. Som et tegn paa, at
han ikke ansaa kampen mellem guderne som en
kamp mellem nationaliteterne, tør maaske fremhæves,
at han trods sin iver mod Baal ikke skal ha havt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free